رویدادها

...

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024

::: آخرین مطالب

پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) کشف «خود» و زیستن با «دیگری» جایگاه نهادهای خیریه در ارتقای کارکرد تأمین مالی خرد به‌ منظور فقر زدایی | دکتر محمد سلیمانی خیریه‌ها در جهت خانه‌دار کردن نیازمندان گام بردارند. نوآوری اجتماعی در جوامع محلی با تأکید بر تجربیات جهانی در حوزه پیشرفت راه‌هایی برای توسعه امر خیر در نسبت با پیشرفت کشور برون‌سپاری تحول اجتماعی | سوزان کاتس واتکینز. آن سوییدلر و توماس هانان (ترجمه: احمد سعیدی) درس‌هایی از Santé Diabète در مالی | استفان بسانکن و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) سازمان‌های غیردولتی و مسئله بیکاری | علیرضا اسکندری‌نژاد سازمان‌های غیردولتی و نقش آنها در توسعه پایدار جامعه | زین‌العابدین نور حسنی و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) فرهنگ نیکوکاری نا امنی روانی جامعه را از بین می‌برد رشد خیریه‌ها در نقشه پیشرفت کشور | محسن الیگودرز کوشش‌ها و کشمکش‎‌ها در نسبت نیکوکاری با پیشرفت ایران | نعمت‎الله موسی‎پور کارکردهای نیکوکاری در پیشرفت کشور | سید حسین سیدی شماره ۹ (بهار ۱۴۰۲) شماره ۸ (پاییز و زمستان ۱۴۰۱) اطعام پایدار بر پایه کرامت انسانی نقش آستان‌های مقدس در اشاعه فرهنگ اطعام و نیکوکاری | محمدرضا مداحی استعاره اجتماعی از یک دستور الهی | مریم محمدی مردم فقیر بازیچه نیستند | حسین شیخ

6
روایت سید مجید عاملیان از برکات دارالقرآن الکریم اصفهان:

نگاه چندبعدی مرحوم مظاهری به مسائل فرهنگی

  • کد خبر : 1227
  • 01 اسفند 1400 - 0:56
نگاه چندبعدی مرحوم مظاهری به مسائل فرهنگی
اگر نگاهی به فعالیتهای ایشان بیندازید، میبینید که نگران وضعیت جامعه بودند و برای همه اقشار جامعه دلسوزی میکردند. وقتی از بعد مادی نگاه کنید، میبینید که ایشان توجه ویژه به فقرا، سیر کردن و پوشاندن مساکین، کمک به ایتام، کمک به جوانان نیازمند و ... داشتند.

«دارالقرآن الکریم للتحفیظ والتعلیم» که بعدها نام آن به «دارالقرآن الکریم اصفهان» تغییر یافت، در سال ۱۳۶۷ به همت  حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مظاهری و چند تن از فعالان و خیرین قرآنی با هدف نشر و گسترش فرهنگ قرآن و عترت در جامعه توسط جمعی از شیفتگان معارف اسلامی تاسیس شد.

تأسیس این مرکز مهم قرآنی را بایستی از نخستین اقدامات منسجم و تشکیلاتی مردمی و قرآنی در جمهوری اسلامی به شمار آورد. مجموعه‎ای که اکنون پس از سه دهه  فعالیت، هزاران نفر را در سطح استان اصفهان تحت تعلیم خود قرار داد و نقش مهمی در نظام آموزش قرآن در کشور ایفا نمود، به گونه‌ای که  بسیاری از اساتید و معلمان قرآن و نیز عمده افرادی که در سال‎های اخیر اقدام به تاسیس  مراکز معتبر قرآنی نمودند، خود از دانش‌آموختگان این دارالقرآن می‎باشند.

دارالقرآن الکریم اکنون بیش از ۱۵۰ شعبه در سطح شهر و استان اصفهان دارد. دانشگاه معارف قرآن و حدیث نیز در امتداد همین مجموعه تأسیس شد و هزاران نفر به عنوان کارشناس قرآن در آنجا تربیت شدند.

مجموعه فرهنگی تفریحی دارالقرآن الکریم با مساحتی بالغ بر۱۵۰۰۰متر مربع، کتابخانه مرکزی و  تخصصی دارالقرآن الکریم با  بیش  از ۵۰ هزار نسخه کتاب در موضوعات مختلف علوم قرآنی، مجتمع آموزشی متشکل از هشت باب مدرسه دخترانه و پسرانه در مقاطع مختلف تحصیلی، نمایشگاه و فروشگاه دائمی قرآن و کتاب‎های مذهبی، مرکز تولیدات دیجیتال و … از جمله بخش‌‎های دیگر این موسسه مهم قرآنی در کشور است.

نشریه رایحه گفتگوی کوتاهی با سید مجید عاملیان، مدیرعامل این مرکز مهم قرآنی انجام داده است که در ادامه به نقل از این نشریه آن را تقدیم حضور می‎کنیم.

  • جناب عاملیان، تأسیس دارالقرآن الکریم اصفهان به همت مرحوم حاج شیخ مهدی مظاهری چه تأثیری بر فعالیت‎های قرآنی کشور داشته است؟

امتیاز دارالقرآن اصفهان، که حاج آقای مظاهری آن را پایه‎گذاری کرد، این است که اولین مرکز رسمی نام و نشان‎دار با ساختار تشکیلاتی و دارای برنامه در استان محسوب می‎شود و می‎توان آن را جزء اولین‎های کشور در زمینه قرآن به شمار آورد. بعد از آن بسیاری از مؤسسات قرآنی با این مدل تشکیلاتی کار قرآنی را پی گرفتند. بعضی از پایه‎گذاران مؤسسات قرآنی اصفهان از خروجی‎های دارالقرآن حاج آقای مظاهری بودند. تا قبل از تأسیس دارالقرآن، برنامه‎های قرآنی بیشتر به صورت جلسه‎ای و محفلی اداره می‎شد وجلسات باسابقه قرآنی در شهر عمدتا عهده‎دار ترویج آموزش‎های قرآنی به صورت محدود بودند.

نکته دیگر درباره دارالقرآن الکریم اصفهان، آینده‎نگری درباره این مجموعه است که از همان بدو تأسیس وجود داشته است، از همان روزهای نخستین بیش از هزار نفر از دانش آموزان دختر و پسر تابستان‎ها جذب می‎شدند، به کارهای درسی و ورزشی می‎پرداختند و به اردوی مشهد برده می‎شدند. کم کم شعب دارالقرآن نیز تأسیس شد که بیشتر بر روی فعالیت‎های بانوان تمرکز می‎کرد. همزمان یک تفکر نیروسازی و تربیت معلم قرآن در دستور کار بنیانگذاران دارالقرآن وجود داشت. محصول این تفکر تأسیس دانشگاه بزرگ معارف قرآن و عترت شد که خروجی آن معلمین قرآن و افرادی است که با علوم قرآنی آشنایی دارند.

  • سابقه آشنایی شما با مرحوم حاج شیخ مهدی مظاهری به چه زمانی برمی گردد؟

از دوره بچگی از طریق مناجات‎ها و مناسبت‎هایی مانند ماه رمضان با ایشان آشنا شدم. بعدا هم ارتباط کاری پیدا کردیم. به دلیل فعالیت‎هایمان به منظور جذب نوجوانان در دارالقرآن از سال‎های اولیه تأسیس آن کمک می‎کردم. در سال‎های اخیر که بیماری حاج آقا شدت گرفته بود، قدرت تکلمشان ضعیف شده بود، اما با همان حال با من تماس گرفتند. آن زمان مدیر آموزش و پرورش بودم و گفتند: «من دیگر به خودم راهبردار نیستم.» این جمله در ادبیات ما اصفهانی‎ها کنایه از این است که دیگر عمر طولانی در خودم سراغ ندارم. سپس فرمودند: «من نگران دارالقرآن هستم.» پیشنهادشان این بود که من مسئولیت آن را برعهده بگیرم. بنده آن موقع مجبور بودم به تهران بروم. پس از مدتی که به اصفهان برگشتم، کسالت ایشان شدیدتر شده بود. از آن زمان که چند ماه قبل از وفاتشان بود مسئولیت را عهده‎دار شدم. الان حدود دو سال و چند ماه است که عهده‎دار این مسئولیت هستم.

  • اگر بخواهید ایشان را در چند جمله توصیف کنید، چه می‎گویید؟

از نگاه بنده و همه کسانی که در شهر اصفهان با نام و فعالیت‌های ایشان  آشنایی دارند. بارزترین خصوصیت ایشان چندبعدی و جامع الاطراف بودن و چندجانبه‎نگری در مسائل اجتماعی و فرهنگی بود.

اگر نگاهی به فعالیتهای ایشان بیندازید، می‎بینید که نگران وضعیت جامعه بودند و برای همه اقشار جامعه دل‎سوزی می‎کردند. وقتی از بعد مادی نگاه کنید، می‎بینید که ایشان توجه ویژه به فقرا، سیر کردن و پوشاندن مساکین، کمک به ایتام، کمک به جوانان نیازمند و … داشتند. تأسیس انجمن مددکاری امام زمان (عج) ویژه ایتام و صندوق جهیزیه صاحب الزمان (عج) نمونه بارز این توجه است. ضمنا این‎ها مراکزی هستند که علاوه بر ارائه کمک مالی، کار فرهنگی هم می‎کنند، چون دغدغه ایشان این بود که کمک مالی و کار فرهنگی در کنار هم باشد. در مورد درمان بیماری، انجمن‎های خیریه، مراکز درمانی و بیمارستان‎های مختلف را تأسیس کردند. مؤسسه ابابصیر را نیز برای کمک مالی، درمانی و فرهنگی به نابینایان تأسیس کردند. لذا مهم‎ترین ویژگی شخصیتی ایشان را نگاه چندبعدی و تفکر چندوجهی می‌دانم و خیرات و برکاتی هم که از ایشان در اصفهان و حتی در ایران به جای مانده مؤید این مطلب است.

لینک کوتاه : https://ava.kheir.ir/?p=1227
  • منبع : نشریه رایحه

نوشته های مشابه

01اسفند
دانشگاه قرآن، قله اقدامات حاج شیخ مهدی است.
گفتگوی نشریه رایحه با دکتر ذوالقاری:

دانشگاه قرآن، قله اقدامات حاج شیخ مهدی است.

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت تارنما منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.