رویدادها

...

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

::: آخرین مطالب

پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) کشف «خود» و زیستن با «دیگری» جایگاه نهادهای خیریه در ارتقای کارکرد تأمین مالی خرد به‌ منظور فقر زدایی | دکتر محمد سلیمانی خیریه‌ها در جهت خانه‌دار کردن نیازمندان گام بردارند. نوآوری اجتماعی در جوامع محلی با تأکید بر تجربیات جهانی در حوزه پیشرفت راه‌هایی برای توسعه امر خیر در نسبت با پیشرفت کشور برون‌سپاری تحول اجتماعی | سوزان کاتس واتکینز. آن سوییدلر و توماس هانان (ترجمه: احمد سعیدی) درس‌هایی از Santé Diabète در مالی | استفان بسانکن و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) سازمان‌های غیردولتی و مسئله بیکاری | علیرضا اسکندری‌نژاد سازمان‌های غیردولتی و نقش آنها در توسعه پایدار جامعه | زین‌العابدین نور حسنی و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) فرهنگ نیکوکاری نا امنی روانی جامعه را از بین می‌برد رشد خیریه‌ها در نقشه پیشرفت کشور | محسن الیگودرز کوشش‌ها و کشمکش‎‌ها در نسبت نیکوکاری با پیشرفت ایران | نعمت‎الله موسی‎پور کارکردهای نیکوکاری در پیشرفت کشور | سید حسین سیدی شماره ۹ (بهار ۱۴۰۲) شماره ۸ (پاییز و زمستان ۱۴۰۱) اطعام پایدار بر پایه کرامت انسانی نقش آستان‌های مقدس در اشاعه فرهنگ اطعام و نیکوکاری | محمدرضا مداحی استعاره اجتماعی از یک دستور الهی | مریم محمدی مردم فقیر بازیچه نیستند | حسین شیخ

9
معرفی کتاب:

کشف «خود» و زیستن با «دیگری»

  • کد خبر : 1386
  • 01 آذر 1401 - 16:42
کشف «خود» و زیستن با «دیگری»
علی‌اصغر مصلح، در برقراری نسبت «فرد» با «دیگری» و «افراد» با «دیگران» تلاش نموده موضوع را از منظر فلسفی مورد واکاوی قرار داده و در بطن این جستجوی فلسفی که از «شناخت خود» به «شناخت دیگری» رهنمون می‌شود، زیست مسالمت‌آمیز آحاد جامعه جهانی را با یکدیگر به عنوان الگوی نهایی و غایی بشر معرفی نماید.

کتاب «با دیگری»، که عنوان فرعی «پژوهشی در تفکر میان‌فرهنگی و آیین گفتگو» را نیز بر پیشانی خود دارد، اثر «علی‌اصغر مصلح» است که چاپ نخست آن در ۵۶۸ صفحه توسط «انتشارات علمی» در سال ۱۳۹۷ به بازار عرضه شد. این کتاب یکی از آثار شاخص در حوزه امر خیر است و با قلمی شیوا و بیانی علمی به تشریح مناسبات انسانی در طول تاریخ پرداخته و تلاش نموده تا به بررسی چیستی نیکوکاری و دیگرخواهی بپردازد.

نویسنده در ابتدای مقدمه کتاب خود، «انسان» را ناگزیر به زندگی در کنار «دیگران» دانسته است. دیگرانی که در طبیعت و درک و خواسته و اعتقادات با او تفاوت دارند و لذا بخش مهمی از اندیشه و کوشش او صرف درک «دیگری» و همراهی یا رویارویی با «دیگران» می‌شود.

شناخت انسان از ظرفیت‌های درونی خود که در قالب شناخت طبیعی، فرهنگی و تمدنی شکل می‌گیرد، هویت او را رقم می‌زند و به او شاخصه‌هایی می‌دهد که او را با «دیگری» و «دیگران» متفاوت می‌سازد. این نظام هویتی به گفته نویسنده منشأ تقابل و نزاع بشر با یکدیگر است. با این وجود جوهره زندگی بشر، زندگی با «دیگری» است.

نویسنده در ادامه مقدمه خود اینگونه بیان می‌دارد:

«پرسش کانونی این دفتر چیستی و چگونگی راه‌های زیستن با «دیگران» است. برای زیستن با «دیگری» چه بینش و اندیشه و رفتاری باید داشت؟ این پرسش در هر زمانی به گونه‌ای مطرح بوده است. نحوۀ طرح پرسش از «دیگری» در زمان ما، تفاوتی بنیادی با گذشته دارد؛ پرسش از «دیگری» در زمان معاصر به پرسشی اصلی و کانونی تبدیل شده است. امروز گوناگونی و برخورد منافع و اعتقادات ملموس‌ترین و اساسی‌ترین مسأله پیش روی همۀ مردم جهان است. با این مسأله و تبعات آن چه باید کرد؟ این پرسش به صورتی بنیادی در فلسفه معاصر انعکاس یافته است. بحث درباره «دیگری» بیش از همه در جریانی فلسفی با عنوان «فلسفه‌ میان فرهنگی» به اندیشه درآمده است. در جریان شکل‌گیری تفکرِ «میان فرهنگی»، ابتدا اصل مسأله مطرح و تحلیل می‌شود و سپس اندیشه‌هایی که می‌تواند مبنایی برای مواجهه و رفتار خردمندانه با «دیگری» باشد مورد بحث قرار می‌گیرد.»

علی‌اصغر مصلح، در برقراری نسبت «فرد» با «دیگری» و «افراد» با «دیگران» تلاش نموده موضوع را از منظر فلسفی مورد واکاوی قرار داده و در بطن این جستجوی فلسفی که از «شناخت خود» به «شناخت دیگری» رهنمون می‌شود، زیست مسالمت‌آمیز آحاد جامعه جهانی را با یکدیگر به عنوان الگوی نهایی و غایی بشر معرفی نماید.

کتاب در شش فصل تدوین شده است. در فصل نخست کتاب مناسبات انسانی و نسبت با دیگری مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم کتاب به فلسفه میان فرهنگی و تفکر زیستن با دیگری اختصاص دارد.

گفتگوی فرهنگ‌ها عنوانی است که نویسنده برای فصل سوم کتاب برگزیده است. در فصل چهارم هم زیستی در فرهنگ اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه نویسنده در فصل پنجم اثر خود به هم‌زیستی در فرهنگ ایرانی نظر انداخته است.

فصل پایانی کتاب نیز به مسائل مشترک جهانی و راه‌های پگیش رو اختصاص یافته است.

کتاب با دیگری، علاوه بر فصل های ششگانه خود از مطالب متنوع دیگری نیز برخوردار است. درآمد، سخن آخر، کتابنامه، نمایه نام‌ها و نمایه اصطلاحات از جمله سرفصل‌های مهم کتاب در این بخش است.

لینک کوتاه : https://ava.kheir.ir/?p=1386

نوشته های مشابه

01خرداد
جنبش نجات حداکثری دیگران

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت تارنما منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.