رویدادها

...

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024

::: آخرین مطالب

پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) کشف «خود» و زیستن با «دیگری» جایگاه نهادهای خیریه در ارتقای کارکرد تأمین مالی خرد به‌ منظور فقر زدایی | دکتر محمد سلیمانی خیریه‌ها در جهت خانه‌دار کردن نیازمندان گام بردارند. نوآوری اجتماعی در جوامع محلی با تأکید بر تجربیات جهانی در حوزه پیشرفت راه‌هایی برای توسعه امر خیر در نسبت با پیشرفت کشور برون‌سپاری تحول اجتماعی | سوزان کاتس واتکینز. آن سوییدلر و توماس هانان (ترجمه: احمد سعیدی) درس‌هایی از Santé Diabète در مالی | استفان بسانکن و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) سازمان‌های غیردولتی و مسئله بیکاری | علیرضا اسکندری‌نژاد سازمان‌های غیردولتی و نقش آنها در توسعه پایدار جامعه | زین‌العابدین نور حسنی و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) فرهنگ نیکوکاری نا امنی روانی جامعه را از بین می‌برد رشد خیریه‌ها در نقشه پیشرفت کشور | محسن الیگودرز کوشش‌ها و کشمکش‎‌ها در نسبت نیکوکاری با پیشرفت ایران | نعمت‎الله موسی‎پور کارکردهای نیکوکاری در پیشرفت کشور | سید حسین سیدی شماره ۹ (بهار ۱۴۰۲) شماره ۸ (پاییز و زمستان ۱۴۰۱) اطعام پایدار بر پایه کرامت انسانی نقش آستان‌های مقدس در اشاعه فرهنگ اطعام و نیکوکاری | محمدرضا مداحی استعاره اجتماعی از یک دستور الهی | مریم محمدی مردم فقیر بازیچه نیستند | حسین شیخ

4
گفتگوی نشریه رایحه با دکتر ذوالقاری:

دانشگاه قرآن، قله اقدامات حاج شیخ مهدی است.

  • کد خبر : 1224
  • 01 اسفند 1400 - 0:53
دانشگاه قرآن، قله اقدامات حاج شیخ مهدی است.
حضرت آیت الله مکارم از رئیس جمهور وقت خواسته بودند که برای صدور مجوز دانشگاه کمک کنند و ایشان هم عنایتی کرده بودند و این امر محقق شد. همچنین ۱۲ سال است که دانشجوی کارشناسی ارشد جذب میکنیم و در تلاش و برنامهریزی برای جذب دانشجوی دوره دکتری هستیم.

دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان یکی از به یادماندنی‎ترین خدمات اجتماعی مرحوم حاج شیخ مهدی مظاهری محسوب می‎شود، آن گونه که به نقل از ریاست دانشگاه، مقام معظم رهبری آن را «قله اقدامات آقای مظاهری» دانسته‎اند.

نشریه رایحه گفتکوی کوتاهی با دکتر ذوالفقاری درباره فراز و نشیب های دانشگاه و نقش مرحوم مظاهری در تکوین این مجموعه قرآنی انجام داده که به شرح  ذیل تقدیم حضور می‎گردد.

  • دانشگاه معارف قرآن و عترت چگونه تأسیس شد و نقش مرحوم حاج شیخ مهدی مظاهری در آن چه بود؟

بنیان اولیه تأسیس دانشگاه از راه‎اندازی یک مرکز آموزش روخوانی و حفظ قرآن (دارالقرآن الکریم اصفهان) شروع شد. مرحوم مظاهری همت والایی در امور خیریه شهر اصفهان داشتند و مراکز متعدد خیریه تأسیس کردند. پس از انقلاب این سؤال مطرح شد که چرا تعداد حافظان قرآن در جامعه شیعه کم است، به همین دلیل ایشان به فکر افتتاح مرکزی برای آموزش روخوانی و حفظ قرآن افتادند تا در این مرکز ساز وکار حفظ قرآن برای افراد تهیه شود. همین نیت موجب تأسیس دارالقرآن در سال ۱۳۶۷ شد. بعد از این احساس شد که باید مربی قرآن هم تربیت شود. چون آموزش روخوانی و حفظ قرآن به مربی خوب هم نیاز دارد. آن موقع کلاس‎های حفظ قرآن و مربیان حفظ قرآن بسیار کم بود و وضعیت مثل حالا نبود. لذا کم کم کلاس‎های تربیت مربی قرآن آغاز شد و من نیز از نیمه دوم سال ۱۳۷۰ به تدریس در آن کلاس‎های پرشور مشغول شدم، بیشتر کسانی که در آن کلاس‌ها مخاطب ما بودند، امروز مربی قرآن شده‎اند.

بعد از یکی دو سال که آن آموزش‎ها ادامه پیدا کرد، حاج آقای مظاهری به فکر افتادند تا به افرادی که در دوره‎های مربیگری شرکت می‎کنند، مدرک داده شود. لذا مرکز به عنوان مؤسسه آموزش عالی نوع دوم، مجوز فعالیت گرفت و از آن پس برنامه درسی از طریق آموزش عالی ارائه شد.

  • بعد از اخذ مجوز در همین ساختمان فعلی، کار را آغاز کردید؟

خیر، این ساختمان اصلا وجود نداشت. ۱۰ یا ۱۲ سال است که اینجا احداث شده است. قبلا در منزل مرحوم آیت الله خادمی، مدرسه علمیه‎ای به نام «مدرسه النفیسه» بود که صبح‎ها مدرسه علمیه خواهران بود و بعدازظهرها در اختیار ما قرار داشت. اسمش هم مؤسسه آموزش عالی دارالقرآن بود. بعد از آن به خیابان مسجد سید منتقل شدیم. از سال ۱۳۷۵ از طریق کنکور سراسری دانشجوی کارشناسی جذب کردیم، چون قبل از آن تا سطح کاردانی می‌توانستیم مدرک بدهیم. از آن سال به بعد، هم دانشجوی کارشناسی و هم دانشجوی کاردانی گرفتیم. همزمان کلاسهای آزاد آموزش قرآن نیز برگزار می‎کردیم. با گذشت زمان به دانشکده معارف قرآنی تبدیل شدیم. برای تبدیل دانشکده به دانشگاه لازم بود که دانشکده‎ها و رشته‎های متعدد داشته باشیم. از سال ۱۳۸۴ به این ساختمان آمدیم و مجوز تأسیس دانشگاه را گرفتیم.

حضرت آیت الله مکارم از رئیس جمهور وقت خواسته بودند که برای صدور مجوز دانشگاه کمک کنند و ایشان هم عنایتی کرده بودند و این امر محقق شد. همچنین ۱۲ سال است که دانشجوی کارشناسی ارشد جذب می‎کنیم و در تلاش و برنامه‎ریزی برای جذب دانشجوی دوره دکتری هستیم.

  • در حال حاضر چند دانشکده و دانشجو دارید؟

سه دانشکده «الهیات و معارف اسلامی»، «تعلیم و تربیت» و «روانشناسی» که ذیل هر دانشکده چند رشته داریم. اکنون بیش از هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‎کنند. البته به طور کلی استقبال دانشجویان خانم بیشتر بوده و حدود دو سوم دانشجویان ما را خواهران تشکیل می‎دهند. هم دانشجوی آقا داریم و هم دانشجوی خانم، اما کلاس‎ها تفکیک شده برگزار می‎شود. دو خوابگاه برای دانشجویان شهرستانی نیز داریم.

  • در حال حاضر هزینه‎های دانشگاه از کجا تأمین می شود؟

دانشگاه هم هزینه‎های جاری دارد و هم هزینه‎های عمرانی؛ زمین دانشگاه اهدایی است. شخصی به نام آقای نخچیان به واسطه آشنایی با حاج آقا مظاهری این زمین را اهدا کردند و بعد به همت خیرین از جمله حاج آقایرانی از دوستان حاج آقا و مرحوم حاج محسن مظاهری، فرزند حاج آقا، این ساختمان ساخته شد. یعنی هزینه‎های عمرانی عموما باید از طرف خیرین قرآنی تأمین شود، اما مخارج جاری از طریق شهریه دانشجویان تأمین می‎شود. توجه کنید که سیاست ما ارائه تخفیف به دانشجویان است. بر همین مبنا سال گذشته از سوی کمیته تعاون دانشگاه ۳۰۰ میلیون تومان به دانشجویان نیازمند تخفیف داده شد. این تخفیف در حالی اعمال شد که به صورت محسوس مشکل بودجه داریم

  • کمک دولتی دریافت نمی‎کنید؟

خیر، چند سال پیش یکی دو بار دولت رقمی را اختصاص داد، اما پس از آن دیگر این کار را نکرد، در حالی که فارغ التحصیلان ما جذب آموزش و پرورش و نیز آموزش عالی می‌شوند، از هیچ حمایت دولتی برخوردار نیستیم.

  • سابقه مراوده و ارتباط شما با مرحوم حاج شیخ مهدی مظاهری به چه زمانی باز می گردد؟ و چه ویژگی های ممتازی در ایشان سراغ داشتید؟

سابقه آشنایی خانوادگی ما با ایشان در اصل به ۶۰ تا ۷۰ سال پیش برمی گردد. پدرم از زمان نوجوانی با مرحوم مظاهری در ارتباط بودند. زمانی که کودک بودم، مرحوم حاج آقای مظاهری در منزل پدری من منبر می‌رفتند، چون پدر ما روضه خانگی برگزار می‎کرد. زمانی که دبستان می‎رفتم در دعای ابوحمزه ثمالی ایشان شرکت می‎کردم. دعاخوانی ایشان صدایی مانند امواج دریا را برای انسان تداعی می‎کرد. خودشان هم همراه با دعا گریه می‎کردند، لذا حال معنوی عجیبی به مخاطبان دست می‌داد. بعدها در دارالقرآن ایشان مشغول تدریس شدم و سال‌های متمادی در خدمت ایشان بودم. به نظر من، خلوص و مردم داری مهمترین ویژگی‌های اخلاقی ایشان بود.

لینک کوتاه : https://ava.kheir.ir/?p=1224

نوشته های مشابه

01اسفند
نگاه چندبعدی مرحوم مظاهری به مسائل فرهنگی
روایت سید مجید عاملیان از برکات دارالقرآن الکریم اصفهان:

نگاه چندبعدی مرحوم مظاهری به مسائل فرهنگی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت تارنما منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.