رویدادها

...

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024

::: آخرین مطالب

پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) کشف «خود» و زیستن با «دیگری» جایگاه نهادهای خیریه در ارتقای کارکرد تأمین مالی خرد به‌ منظور فقر زدایی | دکتر محمد سلیمانی خیریه‌ها در جهت خانه‌دار کردن نیازمندان گام بردارند. نوآوری اجتماعی در جوامع محلی با تأکید بر تجربیات جهانی در حوزه پیشرفت راه‌هایی برای توسعه امر خیر در نسبت با پیشرفت کشور برون‌سپاری تحول اجتماعی | سوزان کاتس واتکینز. آن سوییدلر و توماس هانان (ترجمه: احمد سعیدی) درس‌هایی از Santé Diabète در مالی | استفان بسانکن و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) سازمان‌های غیردولتی و مسئله بیکاری | علیرضا اسکندری‌نژاد سازمان‌های غیردولتی و نقش آنها در توسعه پایدار جامعه | زین‌العابدین نور حسنی و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) فرهنگ نیکوکاری نا امنی روانی جامعه را از بین می‌برد رشد خیریه‌ها در نقشه پیشرفت کشور | محسن الیگودرز کوشش‌ها و کشمکش‎‌ها در نسبت نیکوکاری با پیشرفت ایران | نعمت‎الله موسی‎پور کارکردهای نیکوکاری در پیشرفت کشور | سید حسین سیدی شماره ۹ (بهار ۱۴۰۲) شماره ۸ (پاییز و زمستان ۱۴۰۱) اطعام پایدار بر پایه کرامت انسانی نقش آستان‌های مقدس در اشاعه فرهنگ اطعام و نیکوکاری | محمدرضا مداحی استعاره اجتماعی از یک دستور الهی | مریم محمدی مردم فقیر بازیچه نیستند | حسین شیخ

15

­سامان نابسامانی های اجتماعی با تیم سیمرغ

  • کد خبر : 1317
  • 01 خرداد 1401 - 3:19
­سامان نابسامانی های اجتماعی با تیم سیمرغ
تیم فوتسال سیمرغ با الهام از همان مرغ افسانه‌ای ایران زمین پذیرای ماست. در فضایی صمیمانه و پر نشاط با چند تن از اعضاء تیم به گفتگو نشستیم. چرایی تشکیل تیم، ارتباط آن با فیفا و فدراسیون فوتبال، یافتن مشکلات مجموعه‌های خیریه مردم نهاد و چالش‌های قانونی فعالیت این قبیل موسسه‌ها از جمله مواردی بود که در این گفتگوی کوتاه بیان شد.

این جمله را بارها شنیده‌اید که «ایرانی‌ها به صورت تیمی و گروهی خوب کار نمی‌کنند!» و یا اینکه «معمولا در ایران مدیری، مدیر دیگر را قبول ندارد»! اما گویا وقتی بحث دورهمی با طعم فوتسال، در کنار سرمربی بزرگ و با سابقه آن «حسین شمس» می‌شود، همه محاسبات قبلی نخ نما می‌شود.

حدود یک سال است که تعدادی مدیر خیریه‌های مختلف تهران با تشکیل تیم فوتسال، هفته‌ای یک بار گرد هم جمع می‌شوند تا در ضمن ورزش، بستر تعامل، همفکری و هم‌افزایی خیریه‌های تهرانی را فراهم  سازند.

تیم فوتسال سیمرغ با الهام از همان مرغ افسانه‌ای ایران زمین پذیرای ماست. در فضایی صمیمانه و پر نشاط با چند تن از اعضاء تیم به گفتگو نشستیم. چرایی تشکیل تیم، ارتباط آن با فیفا و فدراسیون فوتبال، یافتن مشکلات مجموعه‌های خیریه مردم نهاد و چالش‌های قانونی فعالیت این قبیل موسسه‌ها از جمله مواردی بود که در این گفتگوی کوتاه بیان شد.

حسین شمس، مربی جهانی و با سابقه فوتسال کشورمان که به صورت افتخاری مدیریت و هدایت تیم خیرین سیمرغ را بر عهده دارد در کنار مصطفی بینا کاشانی (مدیر عامل موسسه خیریه آرا)؛ مسعود ظریفیان شفیعی (مدیر اجرایی موسسه خیریه شهید رمضان) و علیرضا آتشک (مدیر عامل موسسه خیریه رعد الغدیر) دعوت ما را برای این گفتگوی کوتاه پذیرفتند.

  • آقای شمس شما نیازی به معرفی ندارید. سوابق درخشان شما گویا و مشخص است اما چه شد این تیم ورزشی بوجود آمد و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

باید عرض کنم که سال‌ها پیش یک کمیته‌ای در فیفا تشکیل شد به نام کمیته «مسئولیت‌های اجتماعی». اخیرا هم مدتی است در فدراسیون فوتبال ایران چنین کمیته‌ای تشکیل شده است که هدفش انجام کارهای خیر و تعامل با خیریه‌ها و  ایجاد بستری برای مشارکت اهالی فوتبال با امور خیر و انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود است. در همین رابطه یک روز آقای علیرضا آتشک، مدیر خیریه «رعد الغدیر» که از دوستان قدیمی بنده است دعوتم کردند تا برای جلسه‌ای حضور داشته باشم. در آنجا اعلام کردند که تصمیم دارند مدیران خیریه‌ها را به بهانه دورهمی فوتبال و با استفاده از معجزه و ظرفیت بالای آن، کنار هم جمع کنند و یک تیم فوتسال تشکیل دهند. اینگونه و در این دورهمی‌ها می‌توانند به هم کمک کنند و در جهت هم افزایی و افزایش کارایی موسسات خود اقدام کنند تا امور خیر مردمی به شکل بهتری به سامان برسد. به این صورت تیم تشکیل شد، نامش را سیمرغ گذاشتند، لوگو تیم طراحی، لباس آن تهیه و تمرینات تیم آغاز شد.

  • درواقع می‌توان گفت حضور شما در کنار تیم و نفس گرمتان نقش جدی در شکل گیری تیم داشت.

شما و دوستان محبت دارید. قابل عرض است به دلیل اینکه بنده مشاور فدراسیون فوتبال هستم، این امکان فراهم شد تا در مسابقه‌ای که به مناسبت حضور رئیس فدراسیون فوتبال جهان آقای «جانی اینفانتینو» تدارک دیده شده بود، تیم فوتسال سیمرغ با تیم معلولین و بازیکنان عادی در استادیوم ورزشی ۱۲ هزار نفری آزادی یک بازی برگزار کند. نفس انجام این بازی برای مطرح شدن تیم سیمرغ و رسیدن به اهدافش در امور خیریه خیلی مهم بود.

برای چنین رویداد مهمی همه برنامه‌ریزی‌ها انجام پذیرفت و تمرینات فشرده تیم آغاز شد. اما متاسفانه با لغو سفر رئیس فیفا در اسفند ماه سال گذشته، این بازی نمادین برگزار نشد. اما علی رغم این موضوع همچنان تمرینات تیم ادامه دارد و در این دورهمی‌ها مدیران مشکلات موسسات یکدیگر را حل می‌کنند. امکانات خود را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند و سعی می‌کنند به معنی واقعی یک تیم واحد در کمک به مردم باشند. بنده هم خالصانه و در ادامه همکاری با خیریه «بهشت امام رضا (ع)» از اینکه در کنار این تیم خیر هستم به آن افتخار می‌کنم و علی رغم مشغله بالایی که در فوتسال دارم در کنار تیم سیمرغ هر کاری از دستم برآید انجام می‌دهم. بچه‌ها هم به بنده محبت دارند و به حرمت موی سفیدمان همراه و همدل هستند.

  • این هم از معجزه فوتبال است

بله همین طور است. شاید اگر قرار بود این تعداد مدیر را با آن همه مشغله از نقاط مختلف تهران به بهانه سینمایی، تئاتری، کوهنوردی و یا چیز دیگری، دور هم جمع می‌کردیم، اصلا امکان‌پذیر نبود. اما اینگونه در کنار فوتسال تیم شدند و این اقدام قطعا آثار مثبت خود را در آینده نشان خواهد داد. بنده اطلاع دارم هم اکنون از همین تیم به خیریه‌هایی که در سیستان و بلوچستان در زمینه ساخت مسکن و یا لوله کشی آب روستایی انجام می‌دهند، کمک‌رسانی می‌شود. در حالیکه اگر این تیم تشکیل نمی‌شد، این هم افزایی‌ها و کمک‌ها صورت نمی‌گرفت. ضمن آنکه لزوما هم کمک‌ها نباید مالی باشد. داشتن تجربه کاری، تخصص و یا روابط و نفوذ و استفاده از همراهی فلان مسئول و سازمان هم در نوع خود بسیار راهگشا است. ضمن آنکه خود فدراسیون فوتبال هم این تیم را شناسایی کرده و در انجام امور کمیته مسئولیت‌های اجتماعی از این تیم کمک لازم را می‌گیرد. بنده هم در فدراسیون جدید که کارش را از ۸ شهریور آغاز خواهد کرد حتماً پیگیر خواهم بود تا بیشتر از ظرفیت و ارتباطات بزرگ این تیم ورزشی و خیریه‌ها برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی استفاده لازم شود.

  • البته همه می‌دانیم که ورزشکاران خیلی کمک می‌کنند. اما عموما کمک‌هایشان پنهانی و انفرادی است. نظر شما چیست؟

بله صد درصد همین طور است. ورزشکاران و فوتبالیست‌های زیادی هستند که به مردم نیازمند کمک می‌کنند اما چون مأخوذ به حیا هستند آن‌ها را آشکار نمی‌کنند. این کمک‌ها سیستماتیک نیست. انتظار بنده این است که فدراسیون فوتبال امور خیریه را سازماندهی کرده و سیستماتیک کند و ارتباط دوسویه خیریه‌ها را با فوتبالیست‌ها شکل دهد.

  • از کمک‌هایی که ورزشکاران و فوتبالیست‌ها انجام داده‌اند و شما از آن اطلاع دارید بفرمایید.

بله. اگر به خاطر داشته باشید، سال ۱۳۹۲ تیم ملی قوتبال با هدایت «کارلوس کیروش» در دور اول مقدماتی جام جهاتی ۲۰۱۴ برای صعود، دچار مشکل شده بود و حتماً باید هر دو بازی پایانی خود را بخصوص در مقابل قطر را می‌برد. همچنین در دور بعد مقدماتی هم باز این مشکل وجود داشت و تیم باید هر سه بازی آخرش به خصوص بازی با کره را در خاک آن‌ها می‌برد. همان زمان کیروش از بنده خواست که خیریه‌ای را معرفی کنم و من هم خیریه «بهشت امام رضا (ع)» را معرفی کردم. همان موقع آن تیم که جواد نکونام هم کاپیتانش بود رفتند با تیمی از معلولین که پا نداشتند و با دست فوتبال بازی می‌کردند، بازی کردند تا به آن‌ها روحیه دهند. کارلوس کیروش فیلم آن بازی خیریه را برای اعضای تیم به نمایش گذاشته بود و به بچه‌های تیم گفته بود شما باید بدانید که برای این بچه‌ها بازی می‌کنید. این موضوع و یادآوری وظایف اجتماعی به اعضای تیم فوتبال باعث شده بود که تیم در دو مقطع یک شارژ بسیار خوب روحی شود و در نهایت به لطف خدا به جام جهانی برزیل راه پیدا کند. لذا همه اعضای تیم از جمله کیروش به عظمت ظرفیت انجام کارهای خیر و اثراتش برای اعضای تیم و نتایج فوتبالمان بخوبی پی بره بودند. حتی شاید خود کیروش راضی نباشد اما بنده می‌گویم که چقدر هم خود این شخص با خرید کلی تجهیزات و لب تاب و کامپیوتر برای معلولین آن خیریه، در کارهای خیر نقش جدی داشت.

  • حتماً خودتان ازاینگونه شارژهای روحی در زمان مربی گری‌تان هم انجام دادید؟ اشاره می‌فرمایید.

بله وقتی در سال ۱۹۹۸ که سرمربی تیم ملی فوتسال کشور بودم، سفری را برای بازی دوستانه به گرجستان داشتیم. در آنجا پیگیر حضور شیعیان در آن کشور شدیم. وقتی متوجه شدیم در تفلیس گروهی از شیعیان زندگی می‌کنند به دیدارشان رفتیم. متاسفانه از سطح بسیار بد زندگی برخوردار بودند به گونه‌ای که اعضا تیم با دیدن حال آن‌ها گریه می‌کردند. کمک ناچیزی هم از طرف تیم به خیریه آن‌ها کردیم اما تعصب عجیب‌شان به ایران و مقدسات مذهبی‌مان بخصوص نام مبارک حضرت ابوالفضل (ع) برایمان ماندگار شد. به گونه‌ای که قبل از فینال فوتسال آسیا در سال ۱۹۹۹ ذکر این خاطره و یادآوری آن موجب گریه‌های بازیکنان و شارژ روحی تیم شد و توانستیم تیم بزرگ کره را با نتیجه درخشان ۹ بر صفر ببریم. آن نتیجه جزو ۱۰ نتیجه برتر فوتبال و فوتسال آسیا در قرن بیستم شناخته شد.

  • برنامه آینده‌تان برای ارتقا فنی تیم چگونه است؟

تا کنون چند بازی دوستانه ازجمله داوران برگزار کردیم. در برنامه داریم با تیم هنرمندان و نیز پیشکسوت‌های فوتبال، بازی داشته باشیم. در نتیجه به دنبال افزایش توان فنی تیم هستیم که ظرفیت لازم برای بازی داشته باشیم و به قولی زورمان در حد آن‌ها باشد. همچنین دوستی از باشگاه رئال مادرید که به ایران آمده بود و متوجه شکل گیری تیم سیمرغ شده بود. خیلی استقبال کرد و ضمن بیان اینکه تیم‌های این چنینی در اسپانیا خیلی زیاد هستند، اعلام کرد که برنامه‌ای دارد تا با خرج باشگاه رئال مادرید تیم ما را به اسپانیا ببرد تا بازی دوستانه با تیم‌های آنجا انجام دهیم.

  • مردم ما هم به لحاظ تاریخی و سنتی خیلی کمک کننده و خیر هستند و ظرفیت بالایی در انجام این امور دارند؟

بله قطعاً همین طور است. بارها دیده‌ایم که در حوادث طبیعی و مشکلات اجتماعی، حضور جدی مردم و ورزشکاران باعث باز شدن گره‌ها و مشکلات مردم شده است. البته دولت هم وجود دارد اما محدودیت‌هایی هم هست و هر جا هم مردم حاضر شدند به قولی کار را تمام کرده و به سرانجام رساندند. اما به نظرم باید حضور ورزشکاران جدی‌تر شود. مثلاً قراردادی به ارزش ۴۰ میلیارد تومان با فلان فوتبالیست بسته شده است. چه اشکالی دارد همه مربیان و فوتبالیست‌ها خودشان با برنامه حداقل یک درصد درآمدشان را برای امور خیر قرار دهند.


راز توسعه یافتگی جوامع توسعه و پویایی جامعه مدنی آن‌ها است

(گفتگو با مصطفی بینا کاشانی، مدیر عامل موسسه خیریه آرا)


مصطفی بینا کاشانی | تیم فوتبال سیمرغ | آوای خیر ماندگار |


  • خودتان و موسسه‌تان را لطفا معرفی بفرمایید.

«مصطفی بینا کاشانی» مدیر عامل موسسه خیریه آرا (کار آفرینان آرا شمیران) که در توانمندسازی و اشتغال جوانان فعالیت داریم و عموما فرزندان ترخیصی بهزیستی و کودکان کار بالای شانزده سال را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

  • تیم سیمرغ چقدر موجب هم افزایی و افزایش قدرت خیریه‌ها شده است؟

خیلی زیاد. ببینید در گذشته شبکه‌های مختلفی میان موسسات خیریه شکل گرفته بود. تشکیل تیم سیمرغ موجب شده حدود ۲۵ سازمان مردم نهاد با زمینه‌های تخصصی مختلف فعالیت در زمینه آسیب‌های اجتماعی، در کنار هم قرار بگیرند و موجب هم‌افزایی و کمک مضاعف به هم شوند. بدین صورت که اگر فردی نیازمند کمک باشد، او را به خیریه دوستمان که سال‌ها بصورت تخصصی در آن زمینه فعالیت کرده است، ارجاع می‌دهیم. ضمن آنکه فشار روانی و استرس‌های حاکم بر مدیران این بخش که اتفاقا خیلی هم زیاد است کاهش می‌یابد تا کارایی بهتری پیدا کنند.

  • می‌توان گفت توسعه یافتگی بدون وجود سازمان‌های مردم نهاد تخصصی امکان‌پذیر نیست؟

بله همین طور است. راز توسعه یافتگی جوامع، توسعه و پویایی جامعه مدنی آن‌ها است و جامعه مدنی بالغ زمانی شکل می‌گیرد که مربع رشد به عنوان چهار بخش اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کنار سرمایه اجتماعی قرار بگیرد.

  • در تدوین پیش‌نویس قانون تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد از شما دعوت شده است؟

خیر این اتفاق نیفتاده است.

  • از این بیست و چند خیریه که از بزرگترین‌های پایتخت هم هستند دعوت شده است؟

متاسفانه تا جایی که خبر دارم خیر صورت نگرفته است. البته اخیرا فقط از یکی دو تای آن‌ها صرفا برای مدعو و نه نظر خواهی دعوت شده است.

  • درباره این قانون اگر مایل هستید نکاتی را بیان بفرمائید.

اولین مشکل آن محدودسازی گسترش سرمایه اجتماعی است. ببینید اینکه ما متولی واحدی داشته باشیم خیلی هم خوب است. این پیش‌نویس نقاط مثبت خوبی دارد اما دارای ضعف‌هایی است. از جمله اینکه فقط از یک جا مجوزها اخذ شود. در حالیکه لازم است این امر بصورت فرا قوه‌ای صورت پذیرد و دستخوش تغییرات دولت‌ها و رویکردهای سلیقه‌ای نشود.

  • نقش سازمان‌های مردم نهاد را بیشتر توضیح دهید.

باید عرض کنم موسسات مردم نهاد، امکان کمک‌رسانی به همه اقشار را به صورت کامل ندارد و دچار محدودیت‌ها و یا مشکلاتی هستند. این موسسات نه در ردیف سازمان‌های حاکمیتی قرار دارند که دسترسی به منابع مالی و اعتباری داشته باشند و نه بخش خصوصی محسوب می‌شوند که ماهیتش تولید سود است و ذاتا نمی‌تواند غیر انتفاعی عمل کند. در نتیجه موسسات مردم نهاد برای کمک به مردم آسیب‌پذیر به عنوان بخش سوم شکل می‌گیرد تا از مردم برای مردم و بوسیله مردم صورت بگیرد. ضمن اینکه این خود کمک به دولت در انجام وظایف حاکمیتی اوست. لذا گسترش فعالیت و تعداد سازمان‌های مردم نهاد نسبت مستقیمی با توسعه یافتگی جوامع دارد.

  • برای ایران آمار سازمان‌های مردم نهاد، چه تعداد است؟

آمار دقیقی وجود ندارد اما عددی بین ۱۳۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ نهاد مردم نهاد را شنیده‌ام.

  • برگردیم به تیم سیمرغ، کمی از دستاوردهای دورهمی‌هایتان در این تیم بفرمایید.

باید بگویم که در نتیجه این دورهمی‌ها، امسال توسط یکی از خیرین یک ساختمان ۳۲ واحدی در اختیار خیریه ما قرار  گرفت که به نوبه خود کمک زیادی به موسسه برای ارتقا خدماتش است.

  • روند ارایه خدمات خیریه‌تان را هم کمی توضیح دهید.

خیریه ما به منظور توانمندسازی و اشتغال جوانان، شکل گرفته است. در آنجا کار را از ارزیابی شروع می‌کنیم، سپس توانمندسازی، بعد از آن ظرفیت‌سازی کسب و کار صورت گرفته و سپس معرفی افراد توان‌مند شده به بازار کار در دستور کار قرار می‌گیرد. ما به دنبال اطمینان از اثر بخشی اجتماعی این پروسه هستیم. لذا تا ۳ سال امور مربوط به مددجوی خود را پیگیری و پشتیبانی می‌کنیم تا به اشتغال پایدار برسد. در واقع افراد را به لحاظ رفتاری و فنی توانمند می‌کنیم تا پس از استقلال فنی و مالی الگوی نیروهای بعدی‌مان باشند.

  • لطفا بیشتر توضیح دهید.

زمینه های مختلفی برای فعالیت این گروه از مددجویان وجود دارد. از جمله  آنها آموزش و فراگیری دانش در موضوعاتی چون الکترونیک، هوشمند سازی، رباتیک، مکانیک، اتوماسیون صنعتی و … همچنین بحث دیجیتال مارکتینگ، تعمیرات گوشی، حسابداری، فن بیان و نیز آرایشگری و آشپزی را هم در نظر گرفته‌ایم و در مجموعه‌مان فعال کردیم تا این افراد ب ه راحتی بتوانند جذب  بازار کار شوند. از آنجا که بیمه بچه‌های بهزیستی را خود سازمان پرداخت می‌کند، برای فعالین اقتصادی جذب نیروهای آموزش دیده ما مفید هم است.

باید عرض کنم از سال ۹۴ که ثبت رسمی آرا بوده است. روی ۳۸۰ پرونده کار کردیم که حدود ۳۰ درصد موفقیت داشتیم که جذب بازار کار شدند. انشالله آکادمی اشتغال آرا از مهر ماه جاری رسما افتتاح خواهد شد.


حمایت از ایتام به شرط ادامه تحصیل

(گفتگو با مسعود ظریفیان شفیعی، مدیر اجرایی موسسه خیریه شهید رمضان)


تیم فوتبال سیمرغ | آوای خیر ماندگار |


  • خودتان و مجموعه‌تان را معرفی می‌فرمایید.

مسعود ظریفیان شفیعی مدیر اجرایی موسسه خیریه شهید رمضان هستم که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خودش را به وصرت تخصصی  در زمینه ایتام آغاز کرده است.

  • چه تعداد از ایتام را تحت پوشش خود دارید؟

در حال حاضر ۴۰ نفر از کودکانی که مادر دارند، اما پدر ندارند را خدمات می‌دهیم زیرا اینگونه و با وجود مادر یک دلبستگی عاطفی برای آن‌ها وجود دارد و می‌توان به آن‌ها بهتر کمک‌رسانی کرد. شرط ما برای کمک به این دسته افراد ادامه تحصیل تا مقطع دکترا است. از ابتدا نگاه ما کیفی بود تا کمی، حتی برایشان خانه خریدیم و هم اکنون از آن تعداد ۴۰ تا ۴۵ فرزند دکترا و فوق لیسانس تحویل جامعه شده است.

  • ازمشکلاتتان بگویید.

مشکلات که همیشه می‌تواند باشد ولی چون دنبال کمیت نبودیم و خیرین ما هم همان هشت نفر اعضای هیات امنا هستند به لطف حق مسیر را ادامه دادیم و خیلی مشکلات جدی نداشتیم.

  • حضورتان در تیم سیمرغ چقدر برای شما مفید بوده است.

خیلی، تعدادی از ایتام ما پس از موفقیت در طی کردن مراحل تحصیلی، از موسسه جدا شده و لذا ملک موسسه در دوره‌هایی خالی می‌ماند. از این رو ما با خیریه صبح رویش که آشنایی با آنها نتیجه این دورهمی‌ها است، وارد همکاری شدیم و ۲۰۰ تن از کودکان کار اعم از پسر و دختر را در یکی از واحدهایمان به نام مرکز «پرتو خاوران صبح رویش» تحت پوشش قرار داده‌ایم.


تیم فوتبال کودکان کار را هم تشکیل داده‌ایم

(گفتگو با علیرضا آتشک، مدیرعامل موسسه خیریه رعد الغدیر)


علیرضا آتشک | تیم فوتبال سیمرغ | آوای خیر ماندگار |


  • ضمن تشکر از فرصتی که به ما دادید لطفا خودتان و مجموعه خیریه‌تان را معرفی کنید؟

علیرضا آتشک متولد ۱۳۵۹ هستم و به مدت ۲۰ سال است که در موسسه خیریه رعد الغدیر به عنوان مدیر عامل این موسسه در خدمت دوستان هستم. این موسسه، مرکز آموزش توان‌بخشی معلولین است و ما در ذیل آن  یک مجموعه کارآفرینی بزرگ اجتماعی برای معلولین داریم که  در حال حاضر تعداد ۲۰۰ مددجو در  آن به فعالیت مشغول هستند.

  • چه شد که تیم سیمرغ شکل گرفت؟

حدود یک سال پیش، یک روز در کنار دوستانم مصطفی کاشانی، (مدیر خیریه آرا)، ایثارخدادادی (از اساتید حوزه سمن‌ها)، محمد حسن داودی (مدیر عامل صبح رویش) بودیم و صحبت از این شد که یک درصد مردم در موسسات خیریه کار خیر می‌کنند و اگر حال اینها خوب باشد، می‌توانند حال مردمی را هم که به آن‌ها خدمات ارایه می‌کنند بهتر کنند. یوسف اصلانی (مدیر بهشت امام رضا ـ ع) را هم که از دوستان مشترکمان بود، در جریان ایده‌مان گذاشتیم و از طریق او به آقای حسین شمس که خود از خیرین است طرح تشکیل تیم سیمرغ را ارائه دادیم. ایشان هم افتخار دادند و به عنوان مدیر و مربی تیم قبول زحمت کردند. اینگونه شد که ۴۰ مدیر عامل خیریه را جمع دور هم در تیم سیمرغ جمع کردیم.

  • گویا برای کودکان کار هم تیمی تشکیل دادید؟

بله تیم فوتبال کودکان کار را هم توسط همین دوستان تشکیل دادیم. همین طور استخر مجموعه بهشت امام رضا (ع) در اختیار دوستان قرار گرفت و ماهی دو بار هم به آنجا می‌رویم.

کم کم فدراسیون فوتبال هم علیرغم تغییرات در آن با تیم سیمرغ به عنوان تیمی در خدمت انجام وظایف اجتماعی وارد تعامل شده است و چند تا بازی دوستانه هم داشتیم از جمله با تیم پیشکسوتان استقلال و نیز تیم داوران و تیم بیمارستان عرفان بازی کردیم.

  • دست آوردهای دورهمی مدیران خیریه‌ها را چگونه می‌بینید؟

یک دست آورد مهم این بوده است که در این مدت موسسات مردم نهاد جوان‌تر، از موسسات مردم نهاد با تجربه‌تر کمک گرفتند که از جمله اهدا و تجهیز یک ساختمان ۳۲ واحدی برای خیریه آرا بوده است تا دختران بهزیستی که ۱۸ سالشان تمام شده، آنجا اسکان پیدا کنند و مشکل خانه نداشته باشند.

  • در مورد تدوین پیش‌نویس قانون موسسات مردم نهاد و رفع مشکلاتش کاری کردید؟

خدا رو شکر تلاش‌های خوبی را در این زمینه آغاز کردیم و با حضور در وزارت کشور و نیز کمیسیون‌های تخصصی مربوطه در مجلس شورای اسلامی، به تعامل با تدوین کنندگان آن پرداخته و در حال اصلاح ایرادات و اشکالات زیاد این پیش‌نویس هستیم.

متاسفانه نگاه دولت به سازمان‌های مردم نهاد، نگاهی همراه و به عنوان بازوی توانمندی که به آن‌ها کمک کند، نیست. حتی متاسفانه بعضا نگاه امنیتی وجود دارد که با تعامل بیشتری که با برخی دست اندرکاران و مسئولین دولتی انجام شد، این مشکل در حال مرتفع شدن است چون ما هم از فرزندان این کشوریم و قصدمان خدمت به مردم و برداشتن بار از دوش دولت است.

  • از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد توضیح دهید.

می‌توانم بگویم که در حال حاضر حدود ۱۵۰۰۰ خیریه در کشور وجود دارند که معادل یک چهارم بودجه دولت را در اختیار دارند و نزدیک به ۸۰ درصد از رسیدگی‌ها به موضوعات مختلف  آسیب‌های اجتماعی از طریق همین خیریه‌ها انجام می‌شود. لذا اگر اینها نباشند یا قوانینی تصویب شود که مانعی برای ادامه فعالیت‌های مردمی ایجاد کند، دولت تنها مانده و این ظرفیت عظیم  به کار گرفته نمی‌شود. پس منطقی است که در تدوین قانون جامع حتماً نظر موسات خیریه مردم نهاد را جویا شوند. در نتیجه می‌توان گفت موسسات مردم نهاد سه دستاورد دارند. برای جامعه هدفشان استقلال و آزادی را به ارمغان می‌آورند. در جامعه سرمایه‌های اجتماعی را ارتقا می‌دهند و برای حاکمیت نقش مشورتی دارند. هیچ کشوری توسعه پیدا نمی‌کند مگر آنکه نهادهای مردم نهاد آن جامعه تقویت شود و امیدوارم به این موضوع توجه کافی بشود.

  • در بخش مالیاتی چه مشکلاتی دارید.

قوانین موجود مناسب است اما باید کامل‌تر شود تا اعتماد مردم درکمک به موسسات خیریه افزایش یافته و در جهت حل مشکلات اجتماعی راغب‌تر شوند. بالاخره همان طور که متاسفانه فساد در برخی سازمان‌ها وجود دارد و دولت با آنها برخورد می‌کند. در برخی خیریه‌ها هم برخی موضوعات اقتصادی و امنیتی بوده که می‌توان جلوی آن‌ها را گرفت اما به خاطر یک بی‌نماز در مسجد را که نمی‌بندند.

لینک کوتاه : https://ava.kheir.ir/?p=1317

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت تارنما منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.