رویدادها

...

  • امروز : یکشنبه - ۱۵ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024

::: آخرین مطالب

تازه های نشر در حوزه نیکوکاری معماران عصر جدید «مهرجویی، راوی مشارکت!» یاوردهی؛ مرهم رنج برنج هم‌ از آدمی‌ شنیدیم‌ بیان‌ آدمیّت‌… «جنبش خبر خوب» چگونه تأسیس شد؟ «آرشیت» یک فرهنگ و روش کار است فرهنگ نیکوکاری انلاین در حال توسعه است کرادفاندینگ می‌تواند به اعتماد افراد جامعه به همدیگر کمک کند Ussd اولین مسیر پرداخت نیک از راه دور یووارلا ( Yuvarla) شرکت اجتماعی در ترکیه آشنایی با اولین خیریۀ فعال دنیا در فضای رمزارز | مینا خاکی گزارش NONPROFIT TECH FOR GOOD از کاربرد فناوری در سازمان‌های غیرانتفاعی( ۲۰۲۳) به دنبال استفاده از هوش مصنوعی در پلتفرم «مردمانیم» هستیم | کاظم قنبری آگاپه؛ پلتفرمی برای اقدامات بشردوستانه | زهرا حاتمی نگاهی به «همت جوانان»؛ یک خیریۀ مجازی در کشور | مریم داوری آشنایی با پلتفرم سایه | گفتگو با آقای محمدعلی سبحانی مزایای فناوری‌های مالی(Fintech) در جذب سرمایه و کمک های مالی| مجید ولی محمدی پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) کشف «خود» و زیستن با «دیگری»

14

موزه ملی قرآن کریم

  • کد خبر : 1239
  • 01 اسفند 1400 - 1:13
موزه ملی قرآن کریم
جدا از آثار  نفیس به نمایش درآمده در موزه، معماری منحصر به فرد آن نیز مورد توجه قرار دارد. در این گونه خاص از معماری که طراحی بخش عمده‌ای از آن بر  عهده بهروز احمدی بود، توجه ویژهای به استفاده از بتون به عنوان مصالح غالب شده است.

تنها موزه‌ تخصصی ایران در زمینه‌ هنرهای قرآنی، در سال ۱۳۸۴ در فضایی به مساحت ۱۰۰۰۰ مترمربع به بهره برداری رسید. این موزه که در شمال غربی تقاطع خیابان امام خمینی (ره) و خیابان ولی عصر (عج) و در مجاورت کاخ مرمر و کاخ سنا (ساختمان مجلس خبرگان) واقع شده است، از سه بخش اصلی موزه، کتابخانه‌ تخصصی و امور اداری تشکیل شده است. تمامی این قسمت‎ها به طور کامل در سه طبقه و در عمق ۱۴ متری زمین تعبیه شده‎اند و موزه از این حیث، ویژگی منحصر به فردی دارد.

دسترسی به موزه از طریق دو درب ورودی آن امکان پذیر است. نخستین درب موزه در تقاطع خیابان امام‌ خمینی (ره) و خیابان ولی‌عصر (عج) واقع دشه و درب دوم نیز دسترسی مستقیم به خیابان ولی عصر(عج) دارد.

کلنگ احداث ساختمان کنونی موزه ملی قرآن، در سال ۱۳۵۴ تحت عنوان فرهنگسرا به زمین زده شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷، اجرای پروژه در حدود ۲۵ درصد پیشرفت داشت. پس از آن  برای مدتی طولانی، ادامه کار متوقف و ساخت فرهنگسرا از دستور کار خارج شد. این روند ادامه یافت تا اینکه در نهایت در سال ۱۳۷۳، به دستور مستقیم دکتر حسن حبیبی (معاون وقت رئیس‌جمهور) ادامه ساخت بنا آغاز و پس از تکمیل تحویل سازمان میراث فرهنگی کشور قرار می‎گیرد.

گنجینه موزه دربردارنده نسخ خطی قرآنی و چاپ سنگی قرآن کریم، دیوان شعرای برجسته ایرانی نظیر سعدی، حافظ و مولانا، طومارها، کتب ادعیه و قطعات قرآنی، متعلق به سده چهارم هجری تا اواخر عصر قاجاریه است. همچنین در این موزه آثار برجسته‎ای از انواع هنرهای مرتبط با کتابت قرآن نظیر تذهیب، تشعیر، تجلید، خوشنویسی و … حفظ و نگهداری می‎شود که نه تنها در زمره نفیس‌ترین آثار موجود در کشور هستند، بلکه به سبب امکانی که برای بررسی و شناخت سیر تاریخی  هنرهای قرآنی در اختیار پژوهشگران قرار می‎دهد، حائز اهمیت ویژه‎ای است.

بخش دیگر موزه به نمایش اشیایی چون ظروف، گلدان، جعبه، قلمدان، سکه، جامه و… پرداخته است. شاخصه این آثار استفاده از آیات قرآنی یا ادعیه در تزیینات آنها است.

در بخش سوم آثاری از هنرمندان معاصر که در آنها کلام وحی و ادعیه نمود یافته است در گونه‌های مختلفی چون نقاشی، خوشنویسی، نگارگری و … به نمایش درآمده است.

موزه در چهار بخش نمایشگاهی دائمی، موقت، سیار و مجازی آثار خود را در  معرض دید علاقمندان قرار می‎دهد. در بخش نمایشگاه‎های دائمی موزه آثاری قرار دارند که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده باشند. این آثار در حال حاضر شامل ۱۶ عنوان است که در سالن منفی ۲ موزه به معرض نمایش درآمده‎اند.

بخش دیگری از نمایشگاه دائمی موزه به نسخه‎های خطی مرمت شده اختصاص یافته است. در این بخش تاکنون ۱۰ اثر ارزشمند پس از مرمت در معرض دید علاقمندان قرآنی قرار گرفته است. از جمله این آثار برگ‌هایی از قرآن بایسنقری، قرآن‌های خط کوفی، نسخه شمس‌الدین عبدالله، قرآن منسوب به حضرت امام حسن عسکری (ع)، قرآن شاه بیگم (ضیاءالسلطنه) است. در میان این آثار قرآن‌های منسوب  به دست‌خط مبارک حضرت علی(ع) و امام حسن (ع) شاخص است.

گالری استاد غلامحسین امیرخانی بخش دیگری از گنجینه دائمی موزه را به خود اختصاص داده است که در آن تعداد ۲۰ اثر قرآنی ایشان به نمایش درآمده است.

بخش پایانی نمایشگاه‌های دائمی موزه قرآن به نمایش شجره‎نامه معتبر از شخصیت‎های مدفون در بقاع متبرکه ثبت شده در فهرست آثار ملی  کشور اختصاص دارد.

جدا از آثار  نفیس به نمایش درآمده در موزه، معماری منحصر به فرد آن نیز مورد توجه قرار دارد. در این گونه خاص از معماری که طراحی بخش عمده‌ای از آن بر  عهده بهروز احمدی بود، توجه ویژه‎ای به استفاده از بتون به عنوان مصالح غالب شده است. این فرم مدرن در مجاورت آرایه‎های تزئینی معماری ایرانی ـ اسلامی که در قالب مجموعه‌ای از اشکال هندسی نمود یافته، فرم دلنشینی را پدید آورده که ذهن هر مخاطبی را به سوی خود جلب می‎کند. استفاده هوشمندانه از این اشکال به‌ویژه در طراحی سرسرای اصلی و شمسه‌های منقطع شده در طبقات قابل اشاره است. همچنین سازه بتونی در اغلب فضاها فرم اصلی معماری داخلی را نیز به خود اختصاص داده است، از جمله تلفیق این سازه در سقف‎ها و دیوارها با فرم‌های هندسی نوعی نوآوری در معماری ایرانی ـ اسلامی به شمار می‎آید. استفاده از بتون نما (بتن تیشه‌ای با سیمان سفید) و آجرنما در فضاهای داخلی، به پایداری تصویری بنا کمک کرده و آن را بی‎نیاز از رنگ‌آمیزی مداوم و تغییر در فضای دیداری موزه نموده است. همچنین با تعبیه نورگیرهای سنتی در بام مجموعه، بخش وسیعی از محوطه داخلی موزه در اغلب ساعات روز بی نیاز از نور مصنوعی گردیده است.  همچنین برای جلوگیری از  بروز رطوبت معمول در زیرزمین یک دیواره دوجداره با عایق بتنی کل محیط خارجی موزه را پوشش داده است.

موزه ملی قرآن کریم علاوه بر بخش‎های نمایشگاهی و اداری، شامل قسمت‌های دیگری چون نمازخانه، سالن اجتماعات (آمفی تئاتر)، تالار مطالعه، تالار امانت نشریات، تالار سمعی ـ بصری، فروشگاه و مکان‌های ویژه استراحت و پذیرایی می‌‎باشد.

لینک کوتاه : https://ava.kheir.ir/?p=1239

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت تارنما منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.