رویدادها

...

  • امروز : شنبه - ۵ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 25 May - 2024

::: آخرین مطالب

پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) کشف «خود» و زیستن با «دیگری» جایگاه نهادهای خیریه در ارتقای کارکرد تأمین مالی خرد به‌ منظور فقر زدایی | دکتر محمد سلیمانی خیریه‌ها در جهت خانه‌دار کردن نیازمندان گام بردارند. نوآوری اجتماعی در جوامع محلی با تأکید بر تجربیات جهانی در حوزه پیشرفت راه‌هایی برای توسعه امر خیر در نسبت با پیشرفت کشور برون‌سپاری تحول اجتماعی | سوزان کاتس واتکینز. آن سوییدلر و توماس هانان (ترجمه: احمد سعیدی) درس‌هایی از Santé Diabète در مالی | استفان بسانکن و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) سازمان‌های غیردولتی و مسئله بیکاری | علیرضا اسکندری‌نژاد سازمان‌های غیردولتی و نقش آنها در توسعه پایدار جامعه | زین‌العابدین نور حسنی و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) فرهنگ نیکوکاری نا امنی روانی جامعه را از بین می‌برد رشد خیریه‌ها در نقشه پیشرفت کشور | محسن الیگودرز کوشش‌ها و کشمکش‎‌ها در نسبت نیکوکاری با پیشرفت ایران | نعمت‎الله موسی‎پور کارکردهای نیکوکاری در پیشرفت کشور | سید حسین سیدی شماره ۹ (بهار ۱۴۰۲) شماره ۸ (پاییز و زمستان ۱۴۰۱) اطعام پایدار بر پایه کرامت انسانی نقش آستان‌های مقدس در اشاعه فرهنگ اطعام و نیکوکاری | محمدرضا مداحی استعاره اجتماعی از یک دستور الهی | مریم محمدی مردم فقیر بازیچه نیستند | حسین شیخ

7

موزه قرآن و کتابت تبریز

  • کد خبر : 1242
  • 01 اسفند 1400 - 1:15
موزه قرآن و کتابت تبریز
مکان موزه قرآن و کتابت که در سال1380 به بهره‌برداری رسید، در مسجد صاحب‌الامر و در مرکز شهر تبریز میباشد. قدمت این مسجد تاریخی به دوران صفویه باز می‌گردد و علاوه بر قدمت تاریخی به سبب نوع معماری، گچ‌کاری‌ها و تزئینات داخلی اثری ارزنده و حائز اهمیت است.

موزه قرآن و کتابت تبریز از جمله گنجینه‎های ایران است که در آن نسخه‎های نفیس قرآنی، نسخ خطی، ظروف و اشیاء متبرک به آیات قرآن و … نگاهداری می‎شود. از جمله مهم‎ترین و با ارزش‌ترین اثری که می‎توان به آن اشاره داشت نسخه‌ای تک برگ روی پوست آهو است که با خط کوفی آیاتی از قرآن بر آن نقش بسته است. این نسخه دستنویس منسوب به حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است.

از دیگر آثار موجود در این گنجینه می‎توان به کوچک‌ترین قرآن طلاکاری شده موجود در ایران و لوح سنگی به خط عیلامی مربوط به دوره عیلامیان اشاره کرد. همچنین مجموعه نفیسی از قرآن‎های کتابت شده توسط هنرمندانی نظیر درویش عبدالمجید، علی‌رضا عباسی، علاءالدین بیگ تبریزی، محمدحسین تبریزی، ملاعبدالباقی تبریزی، میرزا طاهر خوشنویس، میرزا محمد شفیع تبریزی، علینقی شیرازی و میرعماد حسنی در کنار آثار دیگری از جمله انواع قلمدان‌های مقوایی مذهب دارای نقوش مینیاتوری و روکش لاکی، انواع پلاک‌های فلزی منقوش به ادعیه و اوراد، جوهردان فلزی متعلق به دوره قاجار، ظروف چینی، پیراهن قسم،  سنگ مرمر منقوش متعلق به دوران طهماسب اول و سفالی مزین به آیات قرآنی در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

مکان موزه قرآن و کتابت که در سال۱۳۸۰ به بهره‌برداری رسید، در مسجد صاحب‌الامر و در مرکز شهر تبریز می‎باشد. قدمت این مسجد تاریخی به دوران صفویه باز می‌گردد و علاوه بر قدمت تاریخی به سبب نوع معماری، گچ‌کاری‌ها و تزئینات داخلی اثری ارزنده و حائز اهمیت است.

مسجد صاحب‌الامر یا سلطنتی با فرمان شاه طهماسب در جوار مهران‎رود و بر خرابه‎های یک معبد میترایی ساخته شد. سال‌ها بعد و در جریان تسلط عثمانی ها بر تبریز در سال ۱۰۴۵ هجری قمری، مسجد ویران و تنها دو طاق مرمری منقوش از آن باقی ماند. این روال ادامه داست تا اینکه در نهایت بار دیگر در زمان سلطنت شاه سلطان حسین، با دستور میرزا محمدابراهیم خان (وزیر آذربایجان)، مسجد دوباره‌سازی شد.

زلزله مهیب سال ۱۱۹۳ هجری قمری بار دیگر به مسجد آسیب رساند و آن را تخریب کرد. بازسازی مجدد مسجد بیش از یک سده به تاخیر افتاد تا اینکه در نهایت در سال ۱۲۶۶، میرزا علی اکبرخان، مترجم کنسولگری روس هزینه مرمت و بازسازی آن را پذیرفت و همزمان ضمن آینه کاری بخشی از محوطه داخلی مسجد، در یکی از صحن‌های آن نیز اقدام به ساخت مدرسه اکبریه نمود. مسجد کنونی باقیمانده همین دوره بازسازی شده است. با این حال کماکان آثاری از ادوار مختلف تاریخی در آن مشاهده می‎شود، از جمله طاق‌های باقی مانده از دوره شاه طهماسب صفوی که یکی از آنها در دالان ورودی موزه و دیگری داخل شبستان مسجد واقع شده است. لوسترها و چلچراغ‌های مسجد نیز از هدایای بریتانیایی‌ها به این مسجد در دوران قاجاریه است.

 

لینک کوتاه : https://ava.kheir.ir/?p=1242

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت تارنما منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.