رویدادها

...

  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

::: آخرین مطالب

پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) کشف «خود» و زیستن با «دیگری» جایگاه نهادهای خیریه در ارتقای کارکرد تأمین مالی خرد به‌ منظور فقر زدایی | دکتر محمد سلیمانی خیریه‌ها در جهت خانه‌دار کردن نیازمندان گام بردارند. نوآوری اجتماعی در جوامع محلی با تأکید بر تجربیات جهانی در حوزه پیشرفت راه‌هایی برای توسعه امر خیر در نسبت با پیشرفت کشور برون‌سپاری تحول اجتماعی | سوزان کاتس واتکینز. آن سوییدلر و توماس هانان (ترجمه: احمد سعیدی) درس‌هایی از Santé Diabète در مالی | استفان بسانکن و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) سازمان‌های غیردولتی و مسئله بیکاری | علیرضا اسکندری‌نژاد سازمان‌های غیردولتی و نقش آنها در توسعه پایدار جامعه | زین‌العابدین نور حسنی و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) فرهنگ نیکوکاری نا امنی روانی جامعه را از بین می‌برد رشد خیریه‌ها در نقشه پیشرفت کشور | محسن الیگودرز کوشش‌ها و کشمکش‎‌ها در نسبت نیکوکاری با پیشرفت ایران | نعمت‎الله موسی‎پور کارکردهای نیکوکاری در پیشرفت کشور | سید حسین سیدی شماره ۹ (بهار ۱۴۰۲) شماره ۸ (پاییز و زمستان ۱۴۰۱) اطعام پایدار بر پایه کرامت انسانی نقش آستان‌های مقدس در اشاعه فرهنگ اطعام و نیکوکاری | محمدرضا مداحی استعاره اجتماعی از یک دستور الهی | مریم محمدی مردم فقیر بازیچه نیستند | حسین شیخ

10

واقعیت مجازی در امور خیریه | آناستازیا موروزوا | ترجمه: هستی حسینی

  • کد خبر : 1092
  • 01 فروردین 1400 - 4:11
واقعیت مجازی در امور خیریه | آناستازیا موروزوا  |  ترجمه: هستی حسینی
واقعیت مجازی (VR)، نمونه شبیه سازی شده دنیای واقعی است که از کاربردهای مختلف و متنوعی همچون سرگرمی، کارکردهای نظامی، آموزشی، علمی، درمانی، تاریخی و ... برخوردار است. این امکان کمک میکند تا فرد به کمک هدست و عینک مخصوص در محیطی شبیهسازی شده قرار گرفته و در متن آن به فعالیت بپردازد. استفاده از عناصر صوتی، تصویری و حرکتی به باورپذیرتر شدن فضای شبیه سازی شده در فرایند واقعیت مجازی کمک فراوانی میکند.

یکی از اهداف اولیه هر پویش خیریه جلب‌توجه هرچه بیشتر به مشکل و جلب حداکثر کمک‌های مالی است. هرچه‌قدر بدبینانه به نظر برسد اما ما اکنون به این واقعیت عادت کرده‌ایم که همیشه در بلایای طبیعی، نگرانی‌های زیست‌محیطی یا بحران‌های انسانی وجود دارد؛ بنابراین، موسسات خیریه به دنبال راه‌های جدیدی برای انتقال پیام خود هستند.

امــروزه صرفاً حرف زدن درباره یک مشکل کافی نیست. سازمان‌های خیریه علاوه‌بر گرفتن عکس یا فیلم از مشکلی که برای آن اهدا می‌شود، فعالانه در حال بررسی فرصت‌های واقعیت مجازی (VR) هستند. با قرار دادن بینندگان به معنای واقعی کلمه «در دل بحران»، سازمان‌دهندگان خیریه می‌توانند به همدلی کامل و تمایل به کمک دست یابند.

چگونه چنین تاثیری ممکن است؟ ویژگی اصلی VR تجربه همه جانبه‌ای است که ایجاد می‌کند. در محیط VR ، بینندگان خود را در میانه داستان می‌بینند. واقعیت مجازی مخاطب را به مکان‌های دور منتقل می‌کند و موقعیت‌های فاجعه‌بار را تصویرسازی می‌کند و توجه خود را بر روی حل مشکل متمرکز می‌کند. با این‌حال، جمع‌آوری کمک‌های مالی تنها هدفی نیست که می‌توان از طریق واقعیت مجازی به آن دست یافت.

بیایید به راه‌های احتمالی واقعیت مجازی برای کمک به سازمان‌های خیریه برای جلب‌توجه به مشکلات نگاه کنیم.

 

  • افزایش آگاهی

برای حل مشکل، ابتدا باید آن را تشخیص داد. عموم مردم باید بدانند که مشکل وجود دارد و تا چه حدی این مشکل افزایش یافته است. با وادار کردن مردم به زندگی در یک تجربه، سازمان‌های خیریه آگاهی خود را از این موضوع افزایش داده و کمک‌های مالی را تحریک می‌کنند.

وقتی به موسسات خیریه می‌اندیشیم، ابتدا به مناطق دوردست فکر می‌کنیم که کمبود آب شیرین، غذای با کیفیت یا کمک پزشکی دارند. با این حال، گاهی اوقات مشکل بسیار نزدیک‌تر است. گاهی اوقات، مشکل بیخ گوش ماست و متوجه آن نمی‌شویم. خوب، واقعیت مجازی می‌تواند آن را تغییر دهد.

انجمن ملی اوتیسم انگلستان یک فیلم VR منتشر کرد که هدف آن جلب‌توجه به مشکل اوتیسم بود. فیلم «اطلاعات بیش از حد» به‌عنوان برنامه‌ای کاربردی و قابل دانلود در دسترس است و می‌توان آن را به سادگی مشاهده کرد. این ویدئوی ۲دقیقه‌ای،‌شما را در بدن کودک مبتلا به اوتیسم قرار می‌دهد که همه نورها، رنگ‌ها و صداهای طبیعی برای او، استرس عظیمی است. با گذراندن این تجربه کوتاه، به این آگاهی دست می‌یابید که افراد مبتلا به اوتیسم در هر لحظه از زندگی خود چه احساسی می‌کنند.

از واقعیت مجازی می‌توان برای جلب‌توجه به مشکلات دورتر نیز استفاده کرد. فناوری واقعیت مجازی به شما امکان می‌دهد موقعیتی را که نیاز به کمک دارد، بازآفرینی کنید و در نتیجه بین بیننده و افرادی که به حمایت آن‌ها نیاز دارند پیوند ایجاد کنید.

سازمان ملل متحد با فیلم‌ساز کریس میلک همکاری کرد تا یک فیلم کوتاه با نام «ابرها بر فراز سیدرا» منتشر کند. این فیلم زندگی یک دختر سوری در اردوگاه پناهندگان را نشان می‌دهد. با نگاه به چشمان دختر، زندگی روزمره در اردوگاه را می‌بینید؛ شما نمی‌توانید به شرایط نامطلوبی که در آن بچه‌ها مجبور به زندگی هستند توجه نکنید و پیام اصلی را که دختر در تمام فیلم تکرار می‌کند نشنوید: «من می‌خواهم به خانه بروم».

تأثیر شدید این فیلم VR با تمرکز بر یک فرد تنها و نمایش تجربه او بر روی هزاران نفر از افرادی که زندگی یکسانی دارند و نیاز به کمک و پشتیبانی دارند، به دست می‌آید.

 

  • جمع آوری منابع مالی

این البته هدف اصلی هر پویش خیریه است و واقعیت مجازی می‌تواند کمک فوق‌العاده‌ای به آن کند.

فیلم‌های واقعیت مجازی می‌توانند افراد را به مشکل و عمق آن نزدیک‌تر کرده و تجربه دست اولی از سختی‌هایی را که دیگران با آن روبه‌رو هستند، در اختیارشان بگذارند. علاوه بر این، با درج فراخوان «Donate Now» (اهداء کنید) موسسه خیریه می‌تواند در حالی که احساسات هنوز تازه هستند، مشارکت‌های فوری را تشویق کند.

سازمان آب در حال جمع‌آوری کمک‌هایی برای ارائه آب تمیز به افرادی است که به آن دسترسی ندارند. فیلم VR این سازمان به نام «منبع»، زندگی دختری اتیوپیایی را نشان می‌دهد که در روستایی زندگی می‌کند که چاهِ آب ندارد. او هر روز باید کیلومترها راه برود تا آب را به خانواده‌اش برساند. این آب کثیف و نوشیدن آن خطرناک است و دختر به‌دلیل این کار اغلب از مدرسه جا می‌ماند. فیلم،‌ شادی خانواده و کل روستا را هنگام حفر چاه نشان می‌دهد که منبع مناسب آب شیرین دریافت کرده‌اند. موسسه خیریه آب، این فیلم را در یک مراسم رسمی مردانه در موزه هنر متروپولیتن پخش کرد. تماشاگران از آنچه دیدند بسیار متاثر شدند و کمک‌های مالی فقط در آن رویداد، از ۴/۲ میلیون دلار فراتر رفت.

 

  • گزارش نحوه صرف وجوه

هر اهداکننده‌ای نمی‌تواند به سراسر جهان سفر کند تا ببیند کمک‌های مالی وی برای منظور موردنظر هزینه شده است. البته، سازمان‌های خیریه گزارش‌هایی را منتشر می‌کنند، عکس‌هایی تهیه می‌کنند و فیلم‌های مستندی در مورد اقدامات خود می‌سازند؛ با این حال، دیدن نحوه‌ی هزینه‌کرد پول شما با چشم خود تأثیر بسیار قوی‌تری دارد. Smile Train، یک موسسه خیریه جهانی است که به‌طور رایگان کودکان مبتلا به شکاف کام را جراحی عمل می‌کند و از واقعیت مجازی برای بهبود چشم‌گیر کیفیت زندگی کودکان قبل و بعد از عمل استفاده می‌کند.

هنگام تماشای فیلم «داستان نیشا»، انزوای یک دختر هندی که نمی‌تواند به مدرسه برود، احساس ناامیدی از عدم توانایی غذا خوردن یا صحبت صحیح، ناامیدی از خیره شدن و نیاز به پنهان کردن صورت او را حس می‌کنید.

بعد از این که این دختر از جراحی خارج شد، امید را در صدای او و لذت برنامه‌ریزی برای آینده او را می‌شنوید. شما مطمئن هستید که پول شما به خوبی هزینه شده است.

 

  • یادگیری و آموزش

گاهی اوقات، امور خیریه اهداء پول نیست. گاهی اوقات، به این مربوط است که به مردم آموزش می‌دهد که در شرایط بحرانی به دیگران کمک کنند. تعداد کمی از ما می‌دانیم که چگونه به فردی که دچار حمله قلبی یا قربانی تصادف رانندگی شده است، کمک کنیم. سردرگمی و گیجی ضرب در فقدان دانش مناسب حتی می‌تواند آسیب بیشتری به قربانی وارد کند.

در حالی‌که واقعیت مجازی نمی‌تواند در آرامش ما در صورت بروز حادثه کمک کند، می‌تواند دانش و مهارت‌هایی را در اختیارمان قرار دهد که قربانی را در آن ثانیه‌های گران‌بهای  قبل از رسیدن کمک‌های حرفه‌ای، نجات دهیم.

شورای احیای انگلستان برنامه Lifesaver VR خود را منتشر کرد که به نوجوانان آموزش می‌دهد تا به افراد مبتلا به ایست قلبی کمک کنند. برنامه VR را می‌توان از فروشگاه App در تلفن هوشمند بارگیری و با دستگاه نمایش کارتن استفاده کرد. Lifesaver VR علاوه بر آموزش انتخاب صحیح به جوانان، شامل آموزش عملی مدیریت CPR است. دستگاه حرکات شما را حس کرده و نیرو و فرکانس آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. در نهایت، بیمار شما بسته به اینکه شما چه‌قدر خوب عمل کرده‌اید، یا زنده می‌ماند یا فوت می‌کند.

چنین آموزش VR نه‌تنها به افراد، مهارت‌های عملی می‌دهد، بلکه اعتمادبه‌نفس آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد و ممکن است از مرگ آن‌ها در صورت تصادف جلوگیری کند.

 

  • حمایت از ذینفعان

در برخی موارد، واقعیت مجازی را می‌توان نه اهداکنندگان، بلکه افراد خیریه هدف قرار داد. با تماشای یک فیلم VR یا انجام یک تور مجازی، مردم ایده بهتری از آنچه می‌توانند انتظار داشته باشند دریافت می‌کنند.

بیمارستان‌ها مکان‌هایی هستند که مردم به‌طور غریزی از آن می‌ترسند. هرکسی که برای پذیرایی آماده می‌شود معمولاً افسرده و کم‌روحیه است. علاوه بر وضعیت کلی بیمار در بیمارستان، تجربه ناشناخته زندگی در خوابگاه، آن‌ها را ناامیدتر می‌کند.

یک تور مجازی در مهمانسرا ممکن است بیمار را برای اقامت در آنجا بهتر آماده کند. این استراتژی توسط Royal Trinity Hospice در لندن مورد استفاده قرار گرفت که یک تور مجازی از مکان‌های خود را آغاز کرد. هدف از این پروژه ایجاد آسایش و اطمینان به بیماران و خانواده‌های آن‌ها است. تور VR بیننده را در سراسر محوطه هتل می‌گذراند و نشان می‌دهد که اقامت آن‌ها تا آنجا که ممکن است آرام و راحت خواهد بود.

با این حال، تورهای مجازی تنها کاربرد این فناوری برای اهداف خیریه نیستند. یک شاخه کامل از توسعه با هدف ایجاد تجربیات VR برای افرادی با شرایط محدود‌کننده یا ناتوان‌کننده وجود دارد.

Lifelites، یک موسسه خیریه با تمرکز بر استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته برای بهتر و روشن‌تر شدن زندگی افراد دارای معلولیت، برنامه‌های VR را به مهمانسراهای کودکان اهدا می‌کند تا به آن‌ها اجازه بازی، ایجاد و برقراری ارتباط را بدهند.

همچنین برنامه‌های VR به‌طور خاص برای در نظر گرفتن توانایی‌های کاهش یافته بیماران طراحی شده است. به‌عنوان مثال، یک بازی واقعیت مجازی را می‌توان با دید کنترل کرد تا یک کنترلر دستی، که یک راه حل عالی برای افرادی است که تحرک کمتری دارند.

 

  • تشکر کردن

به نشانه قدردانی، سازمان‌های خیریه اغلب از اهداکنندگان و شرکت‌کنندگان تشکر می‌کنند، بنابراین توجه خود را به هدف آن‌ها جلب کرده و کمک‌های بیشتر را تشویق می‌کنند.

استفاده از واقعیت مجازی این امکان را فراهم می‌آورد که موضوع را با افزایش علاقه اهداکنندگان فعلی و آینده به آن‌ها نزدیکتر کنیم.

Cancer Research UK، سازمانی که منابع مالی تحقیقات سرطان را تأمین می‌کند و مردم را در مورد موضوعات مرتبط با سرطان آموزش می‌دهد، برای تشکر از اهداکنندگان، یک فیلم VR تکان دهنده، The Life Garden، ایجاد کرد. این ویدئو میدان بی‌پایانی با بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ گل را نشان می‌دهد – یک عدد برای هر فردی که در تحقیقات سرطان نقش داشته است-؛ با «قدم زدن» در این میدان عظیم، متوجه می‌شوید که چه تعداد از مردم از این تحقیقات حمایت کرده‌اند و کمک آن‌ها چه‌قدر مهم است. به گفته نویسندگان، این میدان قرار است با دریافت کمک‌های جدید توسعه یابد.

بنابراین، هرکسی که در این پروژه تحقیقاتی سرطان سهیم باشد، یک گل به نشانه قدردانی و قدردانی دریافت می‌کند.

 

  • واقعیت مجازی خیریه

VR تنها مربوط به بازی یا سرگرمی نیست. ما عادت داریم به VR در زمینه بازی‌های همه‌جانبه، تورهای مجازی یا نمایش‌های مُد فکر کنیم. با این حال، فرصت‌هایی که می‌دهد بسیار گسترده تر است. ویژگی اصلی VR ایجاد یک تجربه شبیه به زندگی است و می‌تواند اهداف خیریه را نیز برآورده کند.

واقعیت مجازی یک ابزار قدرتمند برای رساندن پیام برای تحریک حس‌های مختلف است. تجربیات واقعیت مجازی می‌تواند افراد بیشتری را برای حمایت از یک پویش خیریه متقاعد کند، بنابراین به حل مشکل یا بحران زودتر کمک می‌کند. با توجه بیشتر مردم به مشکلات زمین ما، این امید وجود دارد که ما بتوانیم همه آن‌ها را یک‌روزه حل کنیم.

ما از سازمان‌های خیریه برای تبادل‌نظر در مورد پروژه‌های خود و ایجاد راه‌حل‌های مبتنی بر واقعیت مجازی که می‌تواند آگاهی عمومی را افزایش دهد استقبال می‌کنیم. ما به‌نوبه‌خود، کیفیت عالی محصول VR را تضمین می‌کنیم.

ما مفتخریم که بخشی از پویش خیریه شما هستیم.

لینک کوتاه : https://ava.kheir.ir/?p=1092
  • نویسنده : آناستازیا موروزوا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت تارنما منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.