رویدادها

...

  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

::: آخرین مطالب

پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) کشف «خود» و زیستن با «دیگری» جایگاه نهادهای خیریه در ارتقای کارکرد تأمین مالی خرد به‌ منظور فقر زدایی | دکتر محمد سلیمانی خیریه‌ها در جهت خانه‌دار کردن نیازمندان گام بردارند. نوآوری اجتماعی در جوامع محلی با تأکید بر تجربیات جهانی در حوزه پیشرفت راه‌هایی برای توسعه امر خیر در نسبت با پیشرفت کشور برون‌سپاری تحول اجتماعی | سوزان کاتس واتکینز. آن سوییدلر و توماس هانان (ترجمه: احمد سعیدی) درس‌هایی از Santé Diabète در مالی | استفان بسانکن و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) سازمان‌های غیردولتی و مسئله بیکاری | علیرضا اسکندری‌نژاد سازمان‌های غیردولتی و نقش آنها در توسعه پایدار جامعه | زین‌العابدین نور حسنی و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) فرهنگ نیکوکاری نا امنی روانی جامعه را از بین می‌برد رشد خیریه‌ها در نقشه پیشرفت کشور | محسن الیگودرز کوشش‌ها و کشمکش‎‌ها در نسبت نیکوکاری با پیشرفت ایران | نعمت‎الله موسی‎پور کارکردهای نیکوکاری در پیشرفت کشور | سید حسین سیدی شماره ۹ (بهار ۱۴۰۲) شماره ۸ (پاییز و زمستان ۱۴۰۱) اطعام پایدار بر پایه کرامت انسانی نقش آستان‌های مقدس در اشاعه فرهنگ اطعام و نیکوکاری | محمدرضا مداحی استعاره اجتماعی از یک دستور الهی | مریم محمدی مردم فقیر بازیچه نیستند | حسین شیخ

5

نقشِ واقعیت‌افزوده در توسعه امرِ خیر | آناستازیا موروزوا | ترجمه: هستی حسینی

  • کد خبر : 1105
  • 01 اسفند 1400 - 4:09
نقشِ واقعیت‌افزوده در توسعه امرِ خیر | آناستازیا موروزوا | ترجمه: هستی حسینی
واقعیت افزوده (AR) تکنولوژی بارگزاری مجموعه‎ای از داده‎های الکترونیکی به دنیای حقیقی است. ترکیب همزمان دنیای واقعی با تصاویر مجازی امکانی را فراهم می‌سازد تا کاربر ضمن تعامل بیشتر با دنیای واقعی، داده‎های بیشتری از محیط پیرامون خود دریافت کند.

واقعیت افزوده (AR) تکنولوژی بارگزاری مجموعه ای از داده های الکترونیکی به دنیای حقیقی است. ترکیب همزمان دنیای واقعی با تصاویر مجازی امکانی را فراهم می‌سازد تا کاربر ضمن تعامل بیشتر با دنیای واقعی، دادههای بیشتری از محیط پیرامون خود دریافت کند.

واقعیت افزوده نوعی تکنولوژی آینده‌نگر است که از عمر آن بیش از هفت دهه میگذرد. این توانمندی دیجیتال در بسیاری از زمینه‌ها و از جمله برای انتقال مفاهیم آموزشی، اطلاعات مکانی، تبلیغات محتوایی و… کاربرد بسیاری پیدا کرده و ظرفیت‌های آن همچنان در حال افزایش است.

اغلب به دلیل کمبود بودجه و منابع اولیه، سازمان‌های غیر انتفاعی نمی‌توانند کمپین‌های تبلیغاتی گسترده‌ای را برای جلب‌توجه به هدف‌شان راه‌اندازی کنند.

با این حال، سازمان‌های خیریه‌ی بسیاری مزایای استفاده از فناوری‌های پیشرفته را ارج نهاده‌اند.

این مقاله به امکاناتی اختصاص داده شده است که VR می‌تواند برای خیریه‌ها به ارمغان آورد. اما، واقعیت تقویت‌شده (AR) همچنین می‌تواند مزایای قابل‌توجهی را برای سازمان‌های غیرانتفاعی به همراه داشته باشد.

متأسفانه، فقط یک نمایشگاه عکس یا یک داستان جذاب برای آگاهی کافی یا رسیدن به هدف جمع آوری کمک کافی نیست. بنابراین، برای انتقال سریع‌تر و کارآمدتر مشکل، سازمان‌های خیریه به راه‌حلی جذاب‌تر و تعاملی‌تر نیاز دارند.

واقعیت تقویت‌شده نیز درست مانند واقعیت مجازی ابزاری است که می‌تواند به سازمان‌های غیر انتفاعی کمک کند تا توجه بیشتری را به خود جلب کرده و مردم را با این مشکل همدل کنند. واقعیت افزوده با افزودن یک لایه اضافی به واقعیت، فرصت‌های قابل‌توجهی را برای سازمان‌های خیریه فراهم می‌کند تا محیطی همه‌جانبه برای حامیان ایجاد کرده و زیر و بم هدف شما را نشان دهند.

بیایید نگاه دقیق‌تری داشته باشیم که چگونه واقعیت تقویت‌شده می‌تواند کار سازمان‌های غیرانتفاعی را تسهیل کرده و به آن‌ها در رسیدن به اهداف خود کمک کند.

  • آگاه‌سازی اثربخش

هرچه مردم بیشتر از مشکل مطلع باشند، حل آن آسان‌تر می‌گردد. اولین و مهم‌ترین مأموریت سازمان غیرانتفاعی افزایش آگاهی و درک مشکلی است که سازمان برای حل آن تلاش می‌کند. با کمک برنامه‌های واقعیت تقویت‌شده، مؤسسات خیریه می‌توانند زمینه‌های بیشتری را پوشش داده و افراد بیشتری را درگیر خود کنند و معمولاً، هرچه مردم بیشتر در مورد مشکل آگاه باشند و بتوانند خط مقدم مسئله‌ی مورد نظر را به وضوح ببینند، خیریه‌ها می‌توانند انتظار کمک‌های بیشتری را داشته باشند.

صندوق جهانی حیات‌وحش (WWF) ارمنستان و یک شرکت پدیدآورنده برنامه کاربردی AR/VR مستقر در ایروان، پویشی را برای جلب‌توجه بیشتر مردم به مشکل گونه‌های در معرض خطر به راه انداختند. این پویش «با پلنگ عکس بگیر» نام داشت و هدف آن انتشار اطلاعات پلنگ‌های قفقازی بود که به‌دلیل نابودی و از بین رفتن زیستگاه طبیعی با خطر انقراض روبه‌رو هستند. این پویش نشانگرهای واقعیت تقویت‌شده را در سراسر ایروان در مکان‌هایی که بیشترین تردد عابران پیاده در آن‌ها وجود دارد، قرار داد. پس از دانلود یک برنامه کاربردی ویژه واقعیت تقویت‌شده، مردم می‌توانستند نشانگرها را اسکن کرده و یک مدل سه‌بعدی از پلنگ قفقازی را در جلوی چشم‌هایشان مشاهده کنند. برای اشاعه اطلاعات، سازمان‌دهندگان از کاربران خواستند تا نتایج خود را از طریق فضای مجازی به اشتراک بگذارند و جایزه‌ای (یک دوچرخه کوهستان) به افرادی که پست‌های آن‌ها آموزنده‌تر و خلاقانه‌تر بود، اهدا کردند.

در نتیجه‌ی این پویش صندوق جهانی حیات‌وحش در ارمنستان موفق شده است به بیش از ۱۰۰.۰۰۰ نفر در سراسر جهان دسترسی پیدا کند و میلیون‌ها بازخورد دریافت کند. آن‌ها همچنین مدیریت زیستگاه‌های موجود حیوان را تقویت کردند، چندین منطقه امن جدید ایجاد کردند و اقداماتی را برای توسعه شبکه‌ای از پلنگ‌بانان در نزدیکی محیط طبیعی خود به کار گرفتند.

مثال دیگری از چنین استفاده از واقعیت تقویت‌شده، پویشی است که توسط NHS در لندن و بیرمنگام راه‌اندازی شده است. آن‌ها سالانه به ۲۰۰ هزار اهداکننده خون نیاز داشتند و می‌خواستند آگاهی عمومی را از اهمیت اهدای خون افزایش دهند؛ بنابراین چندین بیلبورد تعاملی در سطح شهرها قرار دادند که افراد نیازمند به تزریق خون را نشان می‌داد. سپس، داوطلبان NHS به عابران پیاده پیشنهاد کردند تا برچسب ویژه‌ای را روی بازوهای خود (جایی که معمولاً سوزن می‌رود) بگذارند. وقتی این اطلاعیه‌ها با یک گوشی همراه اسکن می‌گشت، شبیه‌سازی ۲۰ثانیه‌ای اهدای خون روی صفحه، نمایش داده می‌شد. با پر شدن کیسه خون، تصویر فردی که روی تابلو تبلیغاتی بیمار به نظر می‌رسد، سالم‌تر می‌شود و سپس پیام شخصی «تشکر» را نشان می‌دهد. در طی آن شبیه‌سازی کوچک، همچنین از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شد تا به‌عنوان اهداکنندگان خون ثبت‌نام کنند.

  • تجربه همدلی بهتر

یکی از اهداف اصلی هر سازمان خیریه، جمع‌آوری هرچه بیشتر پول برای رسیدن به اهداف خیرخواهانه است و واقعیت تقویت‌شده می‌تواند به سازمان‌های غیرانتفاعی کمک کند تا منابع مالی بیشتری دریافت کنند.

همراه با گسترش آگاهی بهتر، فناوری‌های واقعیت تقویت‌شده می‌توانند هر مشکلی را از زاویه‌ای جدید نشان دهند و مردم را با موضوع و ریشه‌های آن عمیق‌تر آگاه کنند. علاوه‌براین، شما به راحتی می‌توانید یک دکمه «اهدا» را در برنامه کاربردی واقعیت تقویت‌شده قرار دهید و از مردم دعوت کنید با شما همراه شوند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) یک برنامه واقعیت تقویت‌شده به نام «وارد اتاق شوید» ایجاد کرده است که هدف اصلی آن معرفی یک تجربه دست اول از جنگ قریب‌الوقوع در سطح احشایی است. برنامه واقعیت تقویت‌شده به کاربر اجازه می‌دهد تا یک «پورتال» به اتاق کودکی که تحت‌تأثیر جنگ قرار دارد وارد کند و در یک بازه‌ی زمانی، تغییرات ایجاد شده را مشاهده کند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ امیدوار است که برنامه واقعیت تقویت‌شده این نهاد به مردم این امکان را بدهد که تصور بهتری از واقعیت‌های جنگ و آنچه کودکان درگیر به آن دچار می‌شوند را داشته باشند.

یک مثال دیگر نصب «سر و صدای سفید» است که از واقعیت‌افزوده استفاده می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه مصرف‌گرایی، بر شیوه زندگی که بر حفظ منابع طبیعی تمرکز دارد غلبه می‌کند. این روش از API توییتر برای نظارت بر هشتگ‌های ظاهر شده مربوط به مصرف (مانند #قهوه یا #سوشی) و حفاظت (مانند #بازیافت یا #تنوع_ زیستی) استفاده می‌کند و ظاهر صخره‌های پوشیده شده را تغییر می‌دهد که بر اساس هشتگ‌ها غالب می‌شوند.

از این رو، آن‌ها می‌توانند وضعیت محیطی را به شیوه‌ای تعاملی و ملموس‌تر نشان دهند؛ که به‌نوبه‌خود می‌تواند موضوع را با کارآیی بیشتری به مخاطب هدف برساند.

راه دیگر برای به دست آوردن منابع مالی بیشتر، همکاری با سایر شرکت‌ها است.

اطلاعات به روز ارائه دهید

واقعیت تقویت‌شده علاوه بر ایجاد یک تجربه جذاب‌تر، می‌تواند به مردم در مورد جدیدترین اخبار و رویدادها به شیوه جدیدی اطلاع‌رسانی کند.

از آنجا که بسیاری از پردازش‌های برنامه AR در زمان واقعی انجام می‌شود، NPOها
می‌توانند به‌روزرسانی‌ها را در حین حرکت نیز انجام دهند تا مطمئن شوند که کاربران آن‌ها فقط جدیدترین داده‌ها را دریافت می‌کنند.

CoppaFeel، یک سازمان غیر انتفاعی سرطان پستان، پویشی را برای تشویق زنان به معاینه پستان انجام داده است؛ بلافاصله پس از باز کردن یک برنامه AR ویژه و قفل کردن تلفن روی بیلبورد، مردم می‌توانند یک طرح سه‌بعدی تعاملی‌تر با گزینه‌هایی برای مشاهده آمار جاری، مرور صفحات رسانه‌های اجتماعی و پیشنهاد انجام منظم معاینات پستان خود مشاهده کنند.

  • نشان دهید که در عین شوخ بودن، جدی هستید

مردم از تفریح ​​لذت می‌برند و برای سازمان‌های غیرانتفاعی این یک روش عالی برای مشارکت بیشتر رای‌دهندگان است. شما می‌توانید مأموریت خود را در عین خلاقیت و ارائه تعامل بیشتر از طریق واقعیت تقویت‌شده ادامه دهید.

شهرداری بوئنوس‌آیرس تصمیم گرفت بازیافت را از طریق یک بازی واقعیت تقویت‌شده ارتقا دهد؛ یک صفحه بزرگ نمایش در خیابان قرار داده شد تا هنگامی که افراد رو به صفحه قرار می‌گیرند، سطل‌های بازیافت روی سر آن‌ها ظاهر شود و مردم بتوانند بازی زباله‌گیر را انجام دهند. هدف مقامات شهری از چنین شیوه‌ای سرگرم‌کننده، افزایش آگاهی از یک موضوع فوری زیست‌محیطی بود.

یک سازمان غیرانتفاعی می‌تواند با پیاده‌سازی جدیدترین فناوری‌ها مانند واقعیت مجازی و واقعیت تقویت‌شده، نشان دهد که انعطاف‌پذیر و سازگار است. شما می‌توانید با ایجاد این فناوری، ارتباط عمیق‌تری با مردم ایجاد کنید.

  • چگونه می‌توان از واقعیت تقویت‌شده برای امور خیریه استفاده کرد؟

اگر می‌خواهید واقعیت تقویت‌شده را امتحان کنید و از آن برای یک سازمان غیرانتفاعی استفاده کنید، به سرمایه‌گذاری و مهارت‌های فنی نیاز خواهید داشت.

در اینجا چند روش وجود دارد که می‌توانید به دنیای غیر انتفاعی واقعیت افزوده وارد شوید.

  •  ژئوفیلترهای اسنپ چت را امتحان کنید.

این یک بستر آماده به کار است که می‌توانید از آن برای جلب‌توجه بیشتر به فعالیت‌های خیریه خود استفاده کنید. صرف‌نظر از این‌که یک کنفرانس باشد، یک موسسه خیریه یا یک پویش جمع آوری کمک، ژئوفیلترها می‌تواند به شما کمک کند تا تعداد بیشتری از شرکت کنندگان را جذب کنید زیرا می‌توانند فقط در محل رویداد اصلی شما استفاده شوند.

فیلترهای مبتنی بر GEO می‌توانند سطح جدیدی از تعامل را با افرادی که از شما پشتیبانی می‌کنند ارائه دهند و به اشتراک گذاشتن آن‌ها با یکدیگر برای افراد بسیار آسان است.

مزیت اصلی آن‌ها قیمت آن‌ها است – تقریباً ۵ دلار در هر ۲۰.۰۰۰ فوت مربع (که احتمالاً برای اکثر رویدادها کافی خواهد بود).

  • شکار نشان‌های ویژه

رقابت دوستانه در قالب شکار نشان‌های ویژه، راهی عالی برای جذب بازدیدکنندگان از کنفرانس و امکان کاوش بهتر از این رویداد است. برای انجام این کار، به چراغ‌های مخصوص (دستگاه‌های انتقال‌دهنده کوچک) احتیاج دارید تا آن‌ها را در مکان‌های مورد نظر در سراسر کنفرانس خود پراکنده کنید. شما همچنین باید از شرکت‌کنندگان خود بخواهید که یک برنامه واقعیت تقویت‌شده را دانلود کنند تا با چراغ‌ها ارتباط برقرار کنند.

برنامه کنفرانس Topi یک ابزار آسان است که می‌تواند به شما کمک کند همه‌چیز را راه‌اندازی کنید، با توجه به این که چراغ‌های راهنما را در اختیار دارید (هر کدام حدود ۲۰ دلار).

CES که در لاس‌وگاس برگزار می‌شود، یک کنفرانس گسترده در زمینه فناوری‌ها و نوآوری‌های مصرف کننده است. شرکت کنندگانی که برنامه رسمی کنفرانس را نصب کرده بودند، با جمع آوری نشان‌های ویژه، جوایز ارزشمندی را به دست آوردند.

  • یک برنامه واقعیت تقویت‌شده ایجاد کنید

اگر به چیزی در مقیاس بزرگ‌تر نیاز دارید، می‌توانید در برنامه واقعیت تقویت‌شده خود سرمایه‌گذاری کنید که کاملاً با توجه به نیازهای شما سفارشی شده است.

  • پدیدآوری برنامه‌های واقعیت افزوده

مانند مثال اهدای خون که قبلاً آوردیم، شما می‌توانید برنامه واقعیت‌افزوده خود را بسازید تا آگاهی مردم را از کسانی که به کمک ما نیاز دارند (اعم از مردم یا حیوانات) افزایش دهید. شما می‌توانید یک برنامه واقعیت تقویت‌شده ایجاد کنید که نشان می‌دهد چگونه چهره یک فرد مبتلا به بیماری‌های پوستی در صورت‌عدم درمان می‌تواند در سطوح مختلف تغییر کند و ظاهر شود.

به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید توجه بیشتری را به مسائل مربوط به سوء مصرف مواد مخدر/الکل جلب کنید که اغلب تأثیرات مخربی روی پوست دارند، این نوع برنامه واقعیت تقویت‌شده می‌تواند همه این تأثیرات را به شیوه‌ای تأثیرگذارتر نشان دهد.

به جای اتاق کودک در طول جنگ، یک اتاق بیمار صعب العلاجی را ایجاد کنید تا به مردم کمک کنید بهتر بفهمند که محدودیت در تمام طول زندگی چگونه است.

در چنین حالتی، در مقایسه با نمونه‌های قبلی، به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی نیاز خواهید داشت زیرا برای ساختن خود برنامه و ایجاد تمام تصاویر بصری، به خدمات یک شرکت سازنده برنامه کاربردی واقعیت تقویت‌شده نیاز است.

  • نتیجه

برنامه‌های واقعیت تقویت‌شده می‌توانند به‌طور موثر سطح آگاهی را افزایش دهند، مردم را در سطح احساسی عمیق قرار دهند و پول بیشتری برای هدف شما جمع آوری کنند.

همچنین ثابت می‌شود که این برنامه مقرون به صرفه است زیرا برخی از روش‌ها (مانند فیلترهای مبتنی بر GEO) نیازی به سرمایه‌گذاری زیاد از جانب سازمان‌های غیر انتفاعی ندارند. چنین سازمان‌هایی اغلب بودجه محدودی دارند و نمی‌توانند هزینه زیادی برای تبلیغات هزینه کنند.

با این حال، اگر می‌خواهید یک ابزار واقعیت تقویت‌شده واقعاً موثر برای امور خیریه ایجاد کنید، باید دقیق تحلیل کنید که چه نوع تعاملی برای هدف شما بهترین خواهد بود.

در صورت تمایل به ایجاد یک تجربه واقعیت تقویت‌شده منحصر به فرد برای حامیان و شرکت کنندگان خود و انتخاب گزینه سوم، همیشه می‌توانید برای مشاوره حرفه‌ای با ما تماس بگیرید. ما در هر زمان آماده ارائه کمک هستیم.

اسنپ چت نوعی نرم‌افزار مالتی مدیا با توانایی ارسال عکس‌ها و ویدیوهایی به نام اسنپ است. از ویژگی‌های منحصربه فرد  این تصاویر، حذف آن‌ها پس از دیده شدن توسط مخاطبین است.

از جمله افزونه‌های این نرم‌افزار که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است، قابلیتی است که ژئوفیلتر به آن افزوده است. این فیلتر امکان درج نام، لوگو، اثر هنری و… را به تصاویر ساخته شده توسط اسنپ چت یا رویدادها و مکان‌های جغرافیایی را فراهم ساخته است. این فیلتر مکان محور است و شما برای اشتراک‌گذاری آن در محدوده مکانی که مشخص کرده‌اید، می‌بایستی هزینه‌ای را صرف نمایید.

لینک کوتاه : https://ava.kheir.ir/?p=1105
  • نویسنده : آناستازیا موروزوا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت تارنما منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.