رویدادها

...

  • امروز : سه شنبه - ۲۵ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 14 January - 2025

::: آخرین مطالب

تازه های نشر در حوزه نیکوکاری معماران عصر جدید «مهرجویی، راوی مشارکت!» یاوردهی؛ مرهم رنج برنج هم‌ از آدمی‌ شنیدیم‌ بیان‌ آدمیّت‌… «جنبش خبر خوب» چگونه تأسیس شد؟ «آرشیت» یک فرهنگ و روش کار است فرهنگ نیکوکاری انلاین در حال توسعه است کرادفاندینگ می‌تواند به اعتماد افراد جامعه به همدیگر کمک کند Ussd اولین مسیر پرداخت نیک از راه دور یووارلا ( Yuvarla) شرکت اجتماعی در ترکیه آشنایی با اولین خیریۀ فعال دنیا در فضای رمزارز | مینا خاکی گزارش NONPROFIT TECH FOR GOOD از کاربرد فناوری در سازمان‌های غیرانتفاعی( ۲۰۲۳) به دنبال استفاده از هوش مصنوعی در پلتفرم «مردمانیم» هستیم | کاظم قنبری آگاپه؛ پلتفرمی برای اقدامات بشردوستانه | زهرا حاتمی نگاهی به «همت جوانان»؛ یک خیریۀ مجازی در کشور | مریم داوری آشنایی با پلتفرم سایه | گفتگو با آقای محمدعلی سبحانی مزایای فناوری‌های مالی(Fintech) در جذب سرمایه و کمک های مالی| مجید ولی محمدی پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) کشف «خود» و زیستن با «دیگری»

21

آشنایی با موسسه «Charity Navigator»

  • کد خبر : 1302
  • 01 خرداد 1401 - 2:35
آشنایی با موسسه «Charity Navigator»

موسسه «Charity Navigator»، یک سازمان غیرانتفاعی است که فعالیت خود را از سال ۲۰۰۱ آغاز نموده و به ادعای خود بزرگترین و قابل اعتمادترین موسسه جهت ارزیابی خیریه‌ها و سمن‌ها می‌باشد. این موسسه اطلاعات و داده‌های مورد نیاز خیرین را درقالب سایت خود به نشانیCharityNavigator. org در دسترس عموم قرار داده و نسبت به رتبه‌بندی […]

موسسه «Charity Navigator»، یک سازمان غیرانتفاعی است که فعالیت خود را از سال ۲۰۰۱ آغاز نموده و به ادعای خود بزرگترین و قابل اعتمادترین موسسه جهت ارزیابی خیریه‌ها و سمن‌ها می‌باشد. این موسسه اطلاعات و داده‌های مورد نیاز خیرین را درقالب سایت خود به نشانیCharityNavigator. org در دسترس عموم قرار داده و نسبت به رتبه‌بندی آن‌ها و ارایه ابزارهایی جهت توانمندسازی خیریه‌ها اقدام می‌کند.
سالانه، بیش از ۱۱ میلیون خیّر به کمک اطلاعات ارائه شده از این سایت به خیریه‌های مختلف کمک‌های مالی ارائه داده و از پاسخگویی شفاف و دقیقی بهره‌مند می‌شوند.
مدیریت محتوا و عملکرد این موسسه تحت نظارت یک تیم ۲۵ نفره با تخصص‌های مختلف قرار دارد که این عامل به ایجاد یک برند معتبر و قابل اعتماد منجر شده است. خدمات ارائه شده این سایت به صورت رایگان بوده و به کاربران اعم از خیرین، خیریه‌ها و سمن‌ها این اطمینان را می‌دهد که رتبه‌بندی صورت پذیرفته کاملا عینی و منطبق بر واقعیت می‌باشد. خود این موسسه نیز در راستای تامین منابع مالی خود، همانند سایر موسسات خیریه به افراد، بنیادها و شرکت‌های دیگر وابسته است.

ارزش‌های بکار گرفته شده در «Charity Navigator»

  • انصاف: ارزیابی‌ها با نگاهی مثبت صورت پذیرفته و بر اساس شواهد و مدارک ارایه شده می‌باشند.
  • سودمندی: اقدامات به صورتی شفاف و منصفانه صورت گرفته و ابزارهایی ارزشمند ارایه می‌کنند تا اهداکنندگان و خیرین بتوانند خیریه‌ها و سمن‌های قابل اعتماد را یافته و از آن‌ها حمایت کنند.
  • رهبری: این موسسه می‌کوشد تا هدایت کننده خیریه‌ها و سمن‌ها در زمینه‌های راهبری و ارتقای آنان باشد.
  • همکاری: این موسسه می‌کوشد با ایجاد ارتباطات موثر درون و برون سازمانی سعی در تسریع تحقق اهداف و ارتقای دستاوردهای خیریه‌ها داشته باشد.
  • عدالت: فرآیند ارزیابی به صورتی عادلانه صورت گرفته و از تعارض منافع جلوگیری صورت می‌پذیرد.

ماموریت چشم‌انداز هدف والا

ایجاد بخششی اثر گذار و آسان برای همه دستیابی به بخششی فراگیر و اثربخش در خصوص مواردی که برای مردم اهمیت دارد. جمع آوری یک تریلیون دلار کمک

گزارشات سایت charity navigator

اهدای ۱۷۱ میلیون دلار از طریق سایت ۹۱۲۰۰۰ نفر عضو در سایت ۱۱ میلیون بازدید سالیانه ۱۹۵۰۰۰ خیریه رتبه‌بندی شده ۲۰ سال فعالیت

سیاست تضاد منافع

Charity Navigator معتقد است که حکمرانی و عملیات مؤثر به تصمیم گیری توسط هیئت مدیره، اعضا و کارکنان آن باید به گونه‌ای بی‌طرفانه و منصفانه صورت پذیرد. بدین معنی که مدیران و کارکنان دارای منافع مالی و شخصی، غیر مرتبط با سازمان باشند و همه جامعه به شکلی منصفانه امکان کسب منافع مذکور را داشته باشند. با این حال، ممکن است گاهی اوقات تضاد منافع یا شبه تضادها ایجاد شود. صرف نظر از اینکه این مشکل ناشی از تضاد منافع باشد یا نه، وجود تضاد یا تعارض بالقوه باید تحت کنترل قرار گرفته و در صورتی که امکان‌پذیر نباشد، به شکلی شفاف برای عموم افشا شود و اطلاعاتی که شبهه‌ای از تضاد منافع دارد را خود خیریه/سمن منتشر نماید.

به کمک این سایت به خیریه‌ها کمک کنید

به کمک اطلاعات ارایه شده در این سایت می‌توان، خیریه‌ها و سمنهایی که در مسایل ویژه و مدنظر خیرین فعالیت می‌کنند را شناسایی و مورد حمایت قرار داد. با بررسی‌های تخصصی صورت گرفته، تفاوت بین خیریه‌ها در این سایت به شکلی شفاف مشخص می‌گردد. رتبه‌بندی‌های صورت گرفته به این معنی نیست که همه باید به خیریه‌هایی که ستاره‌های بیشتری دارد کمک کنند، بلکه زمانی که خیّر می‌خواهد در یک زمینه فعالیت یا در یک منطقه خاص به خیریه کمک نماید، امکان بررسی و تشخیص بهتری دارد که آیا خیریه انتخاب شده توانمندی‌های لازم برای تحقق اهداف مدنظر خیّر را دارد؟ از مزایای بسیار مهمتر سایت، امکان شناسایی کامل و دقیق خیریه‌ها می‌باشد.

معیارهای رتبه‌بندی موسسات خیریه

این موسسه اطلاعاتی در مورد یک میلیون و ششصد هزار خیریه و سازمان مردم نهاد موجود در ایالات متحده را ثبت نموده است. رتبه‌بندی‌ها در خصوص سازمانهایی صورت می‌گیرد که حداقلهایی را داشته باشند. برخی از الزامات بدین شرح است:
• مالیات: تعیین تکلیف وضعیت مالیاتی و ثبت در سازمان دارایی و خدمات درآمد داخلی (IRS)
• درآمد: خیریه‌هایی که حداقل یک میلیون دلار درآمد برای دو سال متوالی کسب نموده باشند.
• مدت زمان فعالیت: سازمانهایی که حداقل هفت سال از شروع فعالیتشان گذشته باشد.
• مکان: خیریه‌ها و سازمانهای مردم نهاد مستقر در ایالات متحده و تحت پوشش قوانین این کشور.
• حمایت عمومی: موسسات خیریه‌ای که حداقل به میزان نیم میلیون دلار حمایت عمومی داشته و چهل درصد از کل درآمد سازمان در دو سال متوالی از طریق حمایت عمومی جذب شده باشد.
• هزینه‌های جمع آوری کمک‌های مالی: سازمانهای مردم نهاد و خیریه‌ای که برای سه سال متوالی، حداقل یک درصد از هزینه‌های خود را به جمع آوری کمک اختصاص دهند.
• هزینه‌های اداری: موسسه خیریه باید حداقل یک درصد از هزینه‌های خود را برای سه سال متوالی به هزینه‌های اداری اختصاص دهد. هزینه‌های اداری می‌تواند شامل هزینه‌های خدمات حقوقی، حسابداری و منابع انسانی باشد.

چه سازمان‌هایی مورد رتبه‌بندی قرار نمی‌گیرند؟

  • تراست‌های زمین و موسسات مدیریت زمین، به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن قیمت و پتانسیل نوسانات قابل توجه در درآمدهای سالانه. بیمارستان‌ها و بنیادهای بیمارستانی که بطور کامل از طریق خدمات خود کسب درآمد دارند.
  • دانشگاه ها، مدارس ابتدایی و متوسطه خصوصی و بنیادهای آن‌ها که از طریق خدمات خود شهریه کسب نموده و درآمد دارند.
  • بنیادهای اخوت که به جای عموم مردم، توسط اعضای آن‌ها تامین مالی می‌شوند.
  • کمک‌های مالی توصیه شده، به دلیل زمانبندی غیر قابل پیش بینی کمک و پرداخت و پتانسیل نوسانات قابل توجه از سال به سال دیگر
  • حامیان مالی و سازمان‌های نظارت بر امانت و مدیران مالی و سایر خدمات اداری که واجد شرایط معافیت مالیاتی نیستند.

نحوه طبقه‌بندی موسسات خیریه

این سایت، موسسات خیریه بر اساس انواع برنامه‌ها و خدماتی که ارایه می¬کنند و عملکرد مالی طبقه‌بندی نموده است. با این حال که بسیاری از موسسات خیریه از نظر مالی عملکردی مشابه دارند، اما تفاوتهای قابل توجهی نیز در نحوه عملکرد آن‌ها نیز وجود دارد. موسسه charity navigator از یک سیستم طبقه‌بندی دو سطحی استفاده نموده که موسسات را به دسته‌های کلی و سطوح علل محدودتری طبقه‌بندی نموده است. این طبقه‌بندی اجازه می‌دهند که دقت ارزیابی بالا رفته و با صحت بیشتری به اجرا درآید.

یازده دسته فعالیت خیریه پر کاربرد تعیین شده که این دسته‌ها دارای ۳۸ سطوح علل دارند.

برای طبقه‌بندی از سه معیار استفاده می‌گردد:

  1. کد فعالیتی مندرج در پرونده مالیاتی
  2. برنامه‌ها و خدمات خیریه
  3. عملکرد مالی

موسسات خیریه چگونه رتبه‌بندی می‌شوند؟

این سایت موسسات خیریه را در دو بُعد مورد ارزیابی قرار می‌دهد، یکی ارزیابی سلامت مالی و دیگری پاسخگویی و شفافیت خیریه. این رتبه‌بندی‌ها به خیّرین و اهداکنندگان نشان می‌دهد که یک موسسه خیریه تا چه میزان از حمایت آن‌ها بهره برداری نموده است و چه میزان برنامه‌ها و خدمات خود را در طول زمان حفظ کرده و میزان تعهد آن‌ها به پاسخگویی و شفافیت چقدر است.

سلامت مالی: این بُعد بر اساس اطلاعات مالی و اظهارنامه مالیاتی خیریه مورد پایش قرار می‌گیرد. بدین صورت که عملکرد مالی هر موسسه خیریه در هفت حوزه کلیدی تجزیه و تحلیل شده و کارایی مالی و ظرفیت آن در رابطه با حوزه هدف خیریه ارزیابی می‌گردد.

پاسخگویی و شفافیت: ارزیابی در این زمینه از طریق دو مرجع صورت می‌گیرد. اولی اطلاعات ارایه شده توسط سازمان به اداره دارایی و دیگری اطلاعات جمع آوری شده از بررسی وب سایت خیریه. این بُعد دارای هفده معیار بوده که ارزیابی کننده شیوه‌های حکمرانی و اخلاقی خیریه است.

تعداد ستارگان

  • چهار ستاره – استثنایی: از استانداردهای حوزه تخصصی خود فراتر رفته و از اکثر موسسات خیریه در زمینه فعالیت خود، بهتر عمل می‌کند.
  • سه ستاره (خوب): استانداردهای حوزه تخصصی خود را برآورده نموده و به همان خوبی یا بهتر از بسیاری از مؤسسات خیریه در حوزه فعالیت خود عمل می‌کند.
  • دو ستاره (نیازمند بهبود): با اندکی بهبود و توسعه می‌تواند استانداردهای حوزه تخصصی را برآورده نماید. در مقایسه با اکثر سازمانهای خیریه عملکردش قدری ضعیف‌تر است.
  • یک ستاره (ضعیف): نمی‌تواند استانداردهای حوزه تخصصی خود را برآورده کند و عملکردی بسیار پایین‌تر از عموم سازمان‌های خیریه مشابه دارد.
  • بدون ستاره (فوق العاده ضعیف): عملکرد بسیار پایین‌تر از استانداردهای حوزه تخصصی خود داشته و تقریباً کمتر از همه سازمان‌های خیریه است.
  • نیازمند مشاوره (بدون رتبه): نگرانی‌هایی جدی در مورد این خیریه مطرح شده است که از صدور رتبه و ستاره جلوگیری می‌کند.
لینک کوتاه : https://ava.kheir.ir/?p=1302

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت تارنما منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.