رویدادها

...

  • امروز : یکشنبه - ۲ آذر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 23 November - 2025

::: آخرین مطالب

«بافت مهر» فرش و نیکوکاری شماره ۱۳ (پاییز و زمستان ۱۴۰۳) تعاون و نیکوکاری شماره ۱۱ (زمستان ۱۴۰۲) هلال نیکی شماره ۱۲ (بهار و تابستان ۱۴۰۳) سازمان جوانان بستر بشر دوستی، کار آفرینی، حمایت از تحصیل و ترویج فرهنگ مهرورزی ایجاد شخصیت در نوجوانان صلیب سرخ پیوند نیکوکاری و هنر زئوس خدای غریبه ها از خطر بی ثباتی تا فرصت مهارت افزایی انتظار به حق خیرین از هلال احمر (مصاحبه با وحید سلیمی رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر) از جشن جویروبی تا عروس ربایی سیزدهمین شماره از فصلنامه «آوای خیر ماندگار» با محوریت فرش و نیکوکاری رونمایی شد / تقدیر از نیکوکارانِ هنر فرش قدمت هلال باور به توانمندی، یاریگری در اطلاع رسانی (مصاحبه با مریم یار قلی مسئول باشگاه باور هلال احمر) هلال نیکی الگو سازی کارافرینی اجتماعی برای ایران یک ضرورت است(گفتگو با نسیم یادگار) موندراگون تعاونی ها هماهنگ ساز های اقتصادی بسیار موثری هستند نگاهی به نهضت تعاون در ایتالیا امضاء برای نیکی (امضا تناولی) نیکوکاری فناورانه شماره۱۰ (تابستان وپاییز ۱۴۰۲)

8

باور به توانمندی، یاریگری در اطلاع رسانی (مصاحبه با مریم یار قلی مسئول باشگاه باور هلال احمر)

  • کد خبر : 1629
  • 08 مرداد 1404 - 11:44
باور به توانمندی، یاریگری در اطلاع رسانی  (مصاحبه با مریم یار قلی مسئول باشگاه باور هلال احمر)
بدین‌گونه که در ابتدا یک تشکیلاتی به نام باشگاه خبرنگاران هلال‌احمر ایجاد شد که پس از چکش‌کاری‌هایی نام آن به باشگاه آموزش و رسانه، باور تغییر نام پیدا کرد. باتوجه‌به پروتکل فدراسیون بین‌المللی برای فعالیت‌هایی که در سطح محلی صورت می‌گیرد، محور فعالیت این باشگاه نیز به سمت‌وسوی جذب نیروهای متخصص داوطلب محلی سوق یافت که در سطح محلی افرادی متخصص حضور داشته باشند که بتوانند آگاهی‌هایی پیش از حادثه و هشدارهای پس از بحران‌ها را به اطلاع مردم برسانند که از سال 1401 به طور رسمی سازمان‌دهی شدند.  مثلاً در زلزله خوی این تیم عملیاتی داوطلب در صحنه حضور داشت. بحث داوطلبی یکی از موارد مهم و حائز اهمیت در جمعیت‌های هلال‌احمر بشمار می‌رود به‌گونه‌ای که افراد داوطلبانه و حتی با امکانات و تجهیزات شخصی خود حضور می‌یابند و بخش قابل‌توجهی از بار هزینه‌ها را کاهش می‌دهند. خوشبختانه در حال حاضر در تمامی شهرهای کشور این نیروهای داوطلب حضور دارند و در سامانه 2500 نفر عضو هستند که از این تعداد حدوداً 300 الی 400 نفر عضو فعال هستند که از میان این افراد نیز 100 نیروی حرفه‌ای حضور دارند.

گفتگوی بهشته ضرغامیان با مریم یار قلی مسئول باشگاه آموزش و رسانه (باور) جمعیت هلال‌احمر

لطفاً خودتان را برای مخاطبان نشریه ما معرفی کنید؟

مریم یار قلی هستم کارمند ۱۲ساله  جمعیت هلال‌احمر در اداره کل روابط‌عمومی  و همچنین دانشجوی دکتری ارتباطات که  در جمعیت هلال‌احمر در بخش رسانه  فعالیت می‌کنم.  از این ۱۲ سال ۸ سال را به‌عنوان رئیس اداره خبر و اطلاع‌رسانی خدمت نموده‌ام  و در حال حاضر مسئول باشگاه آموزش و رسانه (باور) جمعیت هلال‌احمر هستم. در این مدت  در جمعیت هلال‌احمر با اتفاقات و بحران‌های مختلفی مواجه شدم، همچون بحران‌ها و سوانح طبیعی  اعم از زلزله‌ها و سیل‌هایی که در مناطق مختلف کشور رخ‌داده است. بررسی‌های سال‌های گذشته نشان می‌داد به دلیل نبود نیروهای ورزیده در حوزه اطلاع‌رسانی در جوامع محلی، حجم ارسال اخبار مربوطه در سریع‌ترین زمان در بحران‌ها و حوادث تا رسیدن نیروهای اطلاع‌رسانی از مرکز، به‌شدت کاهش پیدا می‌کرده است. همچنین حضور خبرنگاران کارنابلد و آموزش ندیده منجر به بروز بحرانی در دل بحران می‌شود که به همین دلیل برای کاهش تأثیرات منفی ضعف اطلاع‌رسانی در حوادث و داشتن الگویی ارتباطی مناسب برای ارتباط با جوامع محلی، باشگاه آموزش و رسانه باتوجه‌به تربیت و توانمندسازی نیروهای متخصص رسانه‌ای و داوطلب از جوامع محلی و نیازهای منطقه شکل گرفت.

ایده طرح باور از کجا شکل گرفت؟

خیلی از نیروهای داوطلبی که جذب جمعیت هلال‌احمر می‌شوند بیشتر مشاغل دیگری دارند که از میان عده‌ای نیز در حوزه رسانه و خبرنویسی و تولید محتوا فعالیت دارند.  ایده تشکیلاتی شدن این افراد در قالب تیم‌های عملیاتی  همچون تیم‌های عملیاتی و امداد و نجات، تیم‌های کوهستان و… از همان  ابتدا مدنظر بود. این ایده از سال ۹۶ به‌طورجدی تری پیگیری شد.  بدین‌گونه که در ابتدا یک تشکیلاتی به نام باشگاه خبرنگاران هلال‌احمر ایجاد شد که پس از چکش‌کاری‌هایی نام آن به باشگاه آموزش و رسانه، باور تغییر نام پیدا کرد. باتوجه‌به پروتکل فدراسیون بین‌المللی برای فعالیت‌هایی که در سطح محلی صورت می‌گیرد، محور فعالیت این باشگاه نیز به سمت‌وسوی جذب نیروهای متخصص داوطلب محلی سوق یافت که در سطح محلی افرادی متخصص حضور داشته باشند که بتوانند آگاهی‌هایی پیش از حادثه و هشدارهای پس از بحران‌ها را به اطلاع مردم برسانند که از سال ۱۴۰۱ به طور رسمی سازمان‌دهی شدند.  مثلاً در زلزله خوی این تیم عملیاتی داوطلب در صحنه حضور داشت. بحث داوطلبی یکی از موارد مهم و حائز اهمیت در جمعیت‌های هلال‌احمر بشمار می‌رود به‌گونه‌ای که افراد داوطلبانه و حتی با امکانات و تجهیزات شخصی خود حضور می‌یابند و بخش قابل‌توجهی از بار هزینه‌ها را کاهش می‌دهند. خوشبختانه در حال حاضر در تمامی شهرهای کشور این نیروهای داوطلب حضور دارند و در سامانه ۲۵۰۰ نفر عضو هستند که از این تعداد حدوداً ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر عضو فعال هستند که از میان این افراد نیز ۱۰۰ نیروی حرفه‌ای حضور دارند.

مهم‌ترین ویژگی تیم‌های باور چیست؟

  1. داشتن تخصص‌ رسانه‌ای و جنس کار داوطلبی:تمامی اعضای تیم های باور امدادگر هلال احمر و متخصص درموضوعات رسانه ای هستند و همین میزان اسیب ها و مشکلات ناشی از ورود افراد غیر متخصص در مناطق حادثه دیده را کاهش میدهد
  2. ایجاد شبکه تسهیلگران محلی به منظور افزایش ارتباطات: تمامی اعضای تیم های باور در جوامع محلی زندگی می کنند و این تیم ها و با انطباق با بافت، فرهنگ، زیست جوامع اموزش دیده و تشکیل می‌شوند و می توانند نقش تسهیلگری رسانه ای در جامعه خودشان داشته باشند.
  3. تسریع و تسهیل مدیریت ارتباطات خطر در سطح محلی : تشکیل تیم های باور درجوامع محلی قبل از حوادث منجر تولیدات رسانه‌ای در زمینه‌های ارتقای دانش خودامدادی و دگر امدادی، ارائه هشدارهای سریع و به موقع، افزایش تاب آوری جوامع و…در نهایت کاهش اثرات حوادث و بلایا می شود.بلافاصله بعد از وقوع حادثه در محل حاضر می‌شوند تا درست‌ترین، دقیق‌ترین و سریع‌ترین مستندات و محصولات اگاهی بخش و خبری را از روند امدادرسانی با حفظ کرامت آسیب‌دیده‌ها تولید کنند.بعد از حادثه با داشتن تسهیلگری رسانه‌ای، تعامل و مشارکت با جوامع آسیب دیده و بازگشت به شرایط عادی ارتقا می یابد.
لینک کوتاه : https://ava.kheir.ir/?p=1629

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت تارنما منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.