رویدادها

...

  • امروز : پنج شنبه - ۱۹ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 10 October - 2024

::: آخرین مطالب

تازه های نشر در حوزه نیکوکاری معماران عصر جدید «مهرجویی، راوی مشارکت!» یاوردهی؛ مرهم رنج برنج هم‌ از آدمی‌ شنیدیم‌ بیان‌ آدمیّت‌… «جنبش خبر خوب» چگونه تأسیس شد؟ «آرشیت» یک فرهنگ و روش کار است فرهنگ نیکوکاری انلاین در حال توسعه است کرادفاندینگ می‌تواند به اعتماد افراد جامعه به همدیگر کمک کند Ussd اولین مسیر پرداخت نیک از راه دور یووارلا ( Yuvarla) شرکت اجتماعی در ترکیه آشنایی با اولین خیریۀ فعال دنیا در فضای رمزارز | مینا خاکی گزارش NONPROFIT TECH FOR GOOD از کاربرد فناوری در سازمان‌های غیرانتفاعی( ۲۰۲۳) به دنبال استفاده از هوش مصنوعی در پلتفرم «مردمانیم» هستیم | کاظم قنبری آگاپه؛ پلتفرمی برای اقدامات بشردوستانه | زهرا حاتمی نگاهی به «همت جوانان»؛ یک خیریۀ مجازی در کشور | مریم داوری آشنایی با پلتفرم سایه | گفتگو با آقای محمدعلی سبحانی مزایای فناوری‌های مالی(Fintech) در جذب سرمایه و کمک های مالی| مجید ولی محمدی پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) کشف «خود» و زیستن با «دیگری»

3

Ussd اولین مسیر پرداخت نیک از راه دور

  • کد خبر : 1527
  • 08 مهر 1403 - 9:26
Ussd اولین مسیر پرداخت نیک از راه دور
در واقع کدهای USSD به کمک خیریه ها و افراد نیازمند آمده بودند. زیرا شماره گیری کد USSD هیچ هزینه ای برای فرد نیازمند نداشت. یعنی حتی از شارژ سیم کارت اعتباری هزینه ای کسر نمی شد. منوهای کد USSD بر روی گوشی های خیلی قدیمی هم نمایش داده می‌شد و مخاطب می تواند اطلاعات مورد نیاز را از این طریق ارسال می کرد.

فعالیت ussd  ها در حوزه نیکوکاری

در واقع کدهای USSD به کمک خیریه ها و افراد نیازمند آمده بودند. زیرا شماره گیری کد USSD هیچ هزینه ای برای فرد نیازمند نداشت. یعنی حتی از شارژ سیم کارت اعتباری هزینه ای کسر نمی شد. منوهای کد USSD بر روی گوشی های خیلی قدیمی هم نمایش داده می‌شد و مخاطب می تواند اطلاعات مورد نیاز را از این طریق ارسال می کرد.

اما خیریه‌ها برای دریافت اطلاعات متقاضی باید مراحل زیر را طی می کردند. آنان پس از خرید کد USSD می بایست از بخش ویرایش کد USSD مد نظر، یک منو از نوع “ثبت مشخصات مخاطب” ایجادمی کردند. اگر خیریه ها می خواستند به غیر از نام، نام خانوادگی و تاریخ تولد اطلاعاتی نظیر کد ملی، کد پستی و ایمیل متقاضی را دریافت کنند، می توانستند از بخش “ویرایش” کد USSD این موارد را علامتدار نمایند. سپس کد USSD به همراه منوی مدنظر را همه جا اطلاع رسانی کنند. زمانی که متقاضی منو را شماره گیری می کرد و اطلاعات خود را ارسال می نمود؛ اطلاعات مخاطب در گروهی که برای کد USSD در دفترچه تلفن آی نوتی ساخته شده است، درج می شد. با کلیک بر روی دکمه‌ی “مخاطبین” آن گروه از دفترچه تلفن، اطلاعات متقاضیان قابل مشاهده بود. همانگونه که ذکر گردید خرید کد USSD هزینه‌ی زیادی نداشت اما، به دنبال آن خدمات بی­شماری را در اختیار خیریه ها قرار می‌داد که یکی از آنها ایجاد منو از نوع «پرداخت وجه مستقیم» است. زمانی که خیریه یکی از منوهای کد USSD خریداری شده را از نوع “پرداخت وجه” تعریف می کرد؛ وجوه واریزی به کیف پول USSD خیریه منتقل می شد و اگر موجودی کیف پول USSD خیریه در سامانه‌ی بیش از ۳۰۰۰۰ تومان باشد و حساب بانکی خیریه در حساب کاربری آی نوتی، تعریف شده باشد؛ هر شب به صورت خودکار، تمامی موجودی کیف پول USSD به حساب بانکی خیریه واریز می شد. کافی بود خیریه‌ها، کد USSD خریداری شده را به عنوان یکی از راه‌های ارتباطی ، دریافت کمک های مردمی و عضویت معرفی کنند.

انجام فعالیت های داوطلبانه برای خیریه‌ها به قدری زیاد است که قابل شمارش نیست. افراد داوطلب در هر زمینه ای که فکر کنند می‌توانند به این موسسات کمک کنند، به طور مثال: ۱-برخی از آنها تمایل دارند در انجام امور اداری کمک رسان باشند. ۲-برخی از افراد، داوطلب برای تامین مواد غذایی هستند ۳-برخی دیگر در زمینه‌ی تامین دارو ۴-برخی برای برگزاری بازارچه‌های خیریه ۵-برخی برای انجام امور پرستاری ۶-برخی برای پخش مواد غذایی به نیازمندان ۶-و هزاران بخش دیگر که مورد نیاز خیریه‌ها می‌باشد.

کد USSD آی نوتی با ارائه‌ی قابلیتی به اسم فرم سریع برای افراد داوطلب در شرایطی که خیریه ها هیچ فرم ثبت نام آنلاینی برای این منظور نداشتند می توانستند از این طریق آمادگی خودشان را اطلاع رسانی کنند. از این رو خیریه هایی که از آی نوتی یک کد USSD تهیه کرده‌ بودند، می توانستند منویی از نوع “فرم سریع” ایجاد کنند. در زمان ایجاد فرم، فیلدهایی که نیاز داشتند فرد داوطلب حتما تکمیل کند را بر روی حالت “اجباری” قرار می دادند و اگر نیاز به مدارک خاصی داشتند، فیلد “فایل ضمیمه” را علامت­دار می نمودند. چنانچه خیریه ها می خواستند این فرم فقط برای “بازه‌ی زمانی” مشخصی فعال باشد میتوانستند”تاریخ انقضا” برای آن تعریف کنند. در صورتی که خیریه ها می خواستندکمک های مردمی دریافت کنند می توانستند مبلغ مورد نظر را وارد نمایند تا افرادی که می خواهند فقط کمک مالی به خیریه انجام دهند، مبلغ تعیین شده را واریز کنند. پس تمامی منوهای کد USSD می‌توانست ابزار بسیار کاربردی در اختیار خیریه ها قرار دهند.

همچنین خیریه‌ها می‌توانستند با بهره‌گیری از “سیستم مدیریت مسیریابی آی نوتی”، آدرس تمامی مراکز و اقامتگاه‌های خود را بر روی نقشه تعیین کنند و برای هر کدام از آن­ها، یک لینک مسیریابی از سیستم، دریافت نمایند. سپس  لینک های ایجاد شده را در هر بستری در اختیار مخاطبان قرار دهند. برای مثال بر روی کد USSD یک منو از نوع معمولی با عنوان “آدرس شعب” تعریف کنند و در ادامه، زیر منوهایی با اسم هر شعبه از نوع معمولی تعیین کنند. برای هر زیر منو، عنوانی متناسب با موقعیت مکانی آن مرکز درج کنند و در بخش “متن پیامک” آن منو، لینک مسیریابی مرتبط را قرار دهند. حتی میتوانستند برای هر اقامتگاه، یک کارت ویزیت جداگانه خریداری کنند و در متن پاسخ کارت ویزیت، لینک مسیریابی مربوطه را قرار دهند. اگر خیریه ها وب سایت رسمی داشتند و یا از ربات های تلگرامی در کانال رسمی خود استفاده می کردند، می‌توانستند لینک مسیریابی دریافتی از سامانه‌ی آی نوتی را برای تمامی شعب و مراکز اقامتی خود، درج نمایند.

همانطور که می‌دانید، خیریه‌های متعددی از کودکان بد سرپرست، بی سرپرست و یا معلول حمایت و نگه‌داری می‌کنند. در کنار آن، افراد نیکوکار بسیاری هستند که توانایی به سرپرستی گرفتن و یا پرداخت هزینه‌های این کودکان را دارند. اکثر این کودکان با حمایت‌های مالی و معنوی نیکوکارها ، صاحب حامی می‌شوند. برای آنکه افراد نیکوکار بتوانند به این دسته از کودکان کمک کنند و یا آنها را به سرپرستی بگیرند، نیاز به یکسری اطلاعات، خواهند داشت. اما خیریه‌ها به دلیل محرمانگی اطلاعات، نمی توانند جزئیات اطلاعات را در بر روی صفحات وب به اشتراک بگذارند. از این رو نیاز بود تا نیکوکاران یک فرم همیاری تکمیل کنند. خیریه‌ها می توانستند این فرم همیاری را در قالب فرم سریع کد USSD  تهیه کنند و در اختیار نیکوکاران قرار دهند. اگر خیریه‌ها بر روی فرم سریع، گزینه‌ی پرداخت را فعال کرده بودند ، نیکوکاران می‌توانستند کمک های مالی خود را از طریق همان فرم پرداخت کنند و خیریه‌ها به راحتی گزارش دقیقی از اطلاعات نیکوکاران و پرداخت‌های آنها، از داخل سامانه‌ی آی نوتی دریافت کنند. بعد از اینکه نیکوکاران فرم همیاری را پرمی کردند و خیریه اطلاعات آنها را بررسی می کردند، در صورت نیاز اطلاعات بیشتری از کودکان در اختیار نیکوکاران قرار می دادند.

راهکار دوم این بود که خیریه ها برای هر کدام از کودکان یک رزومه iCV تکمیل کنند و اطلاعات کلی از آنها بر روی این رزومه‌ها به اشتراک بگذارند. از طرفی بر روی کد USSD ، برای هر کودک یک زیر منوی جداگانه (پنهان) ایجاد کنند و آن کد را در رزومه iCV  آن کودک به اشتراک بگذارند. با این کار زمانی که نیکوکارها کد مربوط به کودک مدنظر را شماره گیری می‌کردند، شماره‌ی آن کودک بر روی سامانه‌ی آی نوتی ذخیره می‌شد و در نهایت خیریه می‌توانست اطلاعات جزئی تر آن کودک را (پرونده پزشکی و …) از طریق واتس اپ برای فرد نیکوکار ارسال کند. این کدها برای خیریه ها یک راه ارتباطی ساده، سریع، راحت و کم هزینه بین نیکوکاران و افراد نیازمند بوده است.

اما به‌دلیل اینکه در این کانال اطلاعات به‌صورت مناسب رمزنگاری نمی‌شود و اصطلاحا به شکل Plaintext منتقل می‌شوند، ناامن هستند.

نوشته:

فائزه شجائی نیا

لینک کوتاه : https://ava.kheir.ir/?p=1527

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت تارنما منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.