انجمن خیریه «همت جوانان» با هدف نهادینهسازی و ترویج فرهنگ دینی و انسانیِ نیکوکاری، با دو اولویت تهیه جهیزیه و کمکهای درمانی برای خانوادههای نیازمند تاسیس شده است. این خیریه که به هیچ نهاد یا مجموعه دیگری وابستگی ندارد از ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ کار خود را آغاز کرد.
مجوزهای قانونی
مجوز انجمن خیریه همت جوانان در ابتدا از سوی نیروی انتظامی با شماره ۱۱۸۰۸ اخذ شد و پس از آن، یک موسسه غیرتجاری به نام انجمن خیریه همت جوانان در ادارهکل ثبت شرکتها در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ به ثبت رسید. انجمن خیریه همت جوانان به همت مهدی قمصریان و زینب رشیدی مهرآبادی تاسیس شده است و در حال حاضر، مهدی قمصریان، رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل آن است.
شکلگیری ایدۀ «همت جوانان» با یک پیامک
مهدی قمصریان متولد ۲۴ خرداد ۱۳۶۰ در محله بلوار ابوذر تهران است. کارشناسی مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد و کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی دارد. وی کار را از آموزشوپرورش آغاز کرد. اما بعد از آن، وارد رسانه و خبرگزاری مهر شد. بعد از آن در چندین روزنامه به صورت حقالتحریر و ثابت، فعالیتهای رسانهای خود را ادامه داد.
ایدۀ تشکیل خیریه همت ابتدا با یک پیامک برای تهیه یخچال یک جهیزیه شکل گرفت. قمصریان در این باره میگوید: « ۱۳ شهریور ۹۰ یک پیامکی برای من آمد که نوشته بود میخواهیم برای یک جهیزیه یخچال بگیریم. ۳۰۰ هزارتومان کم داریم. اتفاقاً در آن دوره در شرایطی بودم که شرایط مالی خیلی مناسبی نداشتم. گفتم من همین کار را انجام بدهم و برای عده ای از دوستانم بفرستم. متن پیامک را عوض کردم و یک متن مرتبتر نوشتم و گفتم: هرکی پایه س، بسمالله، همت کنید این پول جمع بشود. به فاصله نیمساعت این پول جمع شد و من به دوستم اطلاع دادم».
تلاش برای مشارکت همه اقشار جامعه
موسسان این خیریه ازهمان قدم اول طبق آنچه در اسلام و فرهنگ ایرانی وجود دارد مبنا را توجه به پیرامون خود گذاشتند و در درجه اول بحث خانواده و سپس حلقههای بعدی مانند دوستان و آشنایان را مورد نظر و توجه قرار دادند. اصل مهم در خیریه همت جوانان بر پایه مشارکت است. تلاش موسسان این خیریه در جهت جلب مشارکت حداکثری از همه اقشار جامعه است نه یک قشر خاص. در حقیقت این خیریه به دنبال شناسنامهدارکردن خیرین نیست بلکه در نظر دارد زمینه کمکرسانی و مشارکت هر کسی با هر میزان و توانی را فراهم کند. موسسان این خیریه، آن را اولین خیریۀ مجازی مسئلهمحور کشور میدانند که صرفاً از ظرفیتهای اینترنتی و فضای مجازی برای کمکرسانی و نیز جلب مشارکتها استفاده کرده است.
جذب بیش از ۱۸ میلیاردتومان کمک نقدی طی ده سال
خیریه همت جوانان در سالروز دهسالگی تاسیس خود با انتشار گزارشی از عملکرد خود اعلام کرد که در این سالها با جذب بیش از ۱۸۷ میلیارد ریال کمک نقدی مردمی، به طور متوسط هر روز یک مسئله از یک خانواده مددجو را در موضوعاتی همچون درمان، کمک ضروری، جهیزیه، کمکودیعه مسکن، ارزاق، اِطعام و آزادی زندانی نیازمند حل و فصل کرده است.
به گفته مهدی قمصریان، رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل انجمن خیریه همت جوانان، این خیریه در ده سال ابتدای فعالیت خود موفق شده بیش از ۳۴۲۱ پرونده از درخواستهای نیازمندان آبرومند را رسیدگی و اقدام لازم و موثر در خصوص آنان را اجرایی کند که تمامی این اعتبار، با مشارکت کاربران حقیقی این خیریه تامین شده است.
توجه ویژه به شفافیت و اطلاعرسانی
انجمن خیریه همت جوانان به عنوان نخستین خیریه مجازی کشور به موازات کمکهای نقدی و بستههای ارزاق معیشتی با بهرهگیری از شبکه اجتماعی ایجاد شده میان مردم توانسته است با جمع آوری کمکهای غیرنقدی نیکوکاران، از جمله لباس، کالاهای الکترونیک و لوازم منزل در راستای حل مشکلات مددجویان نیز گامهای خوبی بردارد. به گفته مدیرعامل این انجمن خیریه، همت تاکنون کمکی از نهادهای حمایتی و موسسات حقوقی دریافت نکرده و شفافیت ویژه و اطلاعرسانی را که با همافزایی رسانهها و کاربران دنبال میشود، سرلوحه خود قرار داده است.
همکاری در پخش برنامه «خوبی از خودتونه» در ماه رمضان
انجمن خیریه همت جوانان با سایتها و رسانههای مختلف همکاری میکند؛ در این سالها یکی از اخبار مهم آن که مورد توجه برخی از رسانهها قرار گرفت، فروش دیواری به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان به منظور تهیه بستههای ارزاق در ماه مبارک رمضان برای نیازمندان در سال ۱۳۹۳ بود. در آن برهه، برنامهای با عنوان «خوبی از خودتونه» در شبکه دوم سیما با همکاری خیریه همت پخش شد و تعداد زیادی از هنرمندان و افراد برجسته روی یک دیوار یادگاری نوشتند.
در ادامه، یک جشن گلریزان برای فروش دیوار یادگاری به منظور تهیه بستههای ارزاق برای نیازمندان در سالن همایشهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور چهرههایی چون «مهرداد بذرپاش»، «لیلا بلوکات»، «محمود معصومی»، «صادق ورمزیار»، «سید دانیال معین آل داوود» و … برگزار شد. در این جشن، دیوار یادگاری از ۵۰میلیون تومان پیشنهاد به مزایده گذاشته شد و در نهایت با قیمت ۱۱۰میلیون تومان برای تهیه بستههای ۳۰۰هزار تومانی ارزاق ماه مبارک رمضان فروخته شد. این خبر بازتاب زیادی در رسانهها داشت.
تلاش برای کمکرسانی به نقاط دوردست
مدیرعامل انجمن خیریه همت جوانان چابکسازی و دهکسازی هزینهها را دو عامل مهم در اقدامات موثر این خیریه دانسته است. او میگوید: تلاش ما، استفادۀ بهینه از منابع موجود برای کمک به نیازمندان و رفع مشکلات آنهاست. برخی از محققان ما حتی در مسافت دور برای کمک به نیازمندی میروند و بعضی از آنها به دنبال خرید دارو برای بیماران نیازمند ازهیچ تلاشی دریغ نمیکنند.
با توجه به اینکه انجمن خیریه همت، اولین خیریه تمام دیجیتالی در ایران است، راههای ارتباطی نیز در فضای مجازی تعریف شدهاند. علاقهمندان جهت ارتباط مستقیم با خیریه همت و دستاندرکاران میتوانند به وبسایت www.hemmat110.com مراجعه کنند.