طرح جمع آوری اقلام مازاد، فرصتی است تا مردم فارغ از دغدغههای روزگار، برای رفاه همنوعان خود قدم بردارند. این امر تنها به یک کشور خلاصه نمی شود نمونه های بین المللی این طرح هم با تجربه های موفق وجود دارند که در این بخش به معرفی و در نهایت ذکر دلایل موفقیت آن می پردازیم.
- حسن نیت (goodwill)
یک سازمان غیرانتفاعی معروف است که فروشگاههای دستفروشی را اداره میکند و طیف گستردهای از کمکهای مالی از جمله لباس، لوازم جانبی، اقلام خانگی، مبلمان، لوازم الکترونیکی و غیره را میپذیرد. بودجۀ این سازمان توسط شبکۀ گستردۀ فروشگاههای خردهفروشی تامین میگردد و درآمد حاصل از آن مستقیما به افراد برای یافتن شغل و رشد شغلی داده میشود و هر چیزی که نتوانند بفروشند به سازمانهای بازیافتی ارسال میگردد.
با ۱۲۰ سال سابقه در سال مالی ۲۰۱۸ در مجموع ۶٫۱ میلیارد دلار درآمد ایجاد کردند که ۵٫۲۷ میلیارد دلار آن صرف خدمات خیریه و ۶۴۶ میلیون دلار برای حقوق و سایر هزینههای عملیاتی تخصیص داده شد.
- سیاره کمک (Planet Aid)
یک سازمان غیرانتفاعی است که با جمعآوری لباسهای مستعمل و کالاهای خانگی از سراسر جهان و فروش مجدد آنها برای حمایت از برنامههای خود، برای کاهش فقر و تخریب محیطزیست تلاش میکند. این سازمان در سال ۱۹۷۹ توسط دکتر گری وایت و دکتر دیوید ورنر تأسیس شد و از آن زمان تاکنون در بیش از ۱۰۰ کشور جهان فعالیت کرده است. سیاره کمک تخمین می زند که بیش از ۲ میلیارد پوند کالای مستعمل را جمع آوری کرده و مجدداً فروخته است و بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد برای برنامه های خود ایجاد کرده است. برنامه های این سازمان بر آموزش، بهداشت و توسعه اقتصادی متمرکز است و به بهبود زندگی میلیون ها نفر در سراسر جهان کمک کرده است.
- ماموریت: ماموریت سیاره کمک ایجاد آینده ای پایدار با بازیافت و تغییر کاربری منسوجات، ترویج حفاظت از محیط زیست، و حمایت از پروژه های توسعه بین المللی برای کاهش فقر است.
- بازیافت پارچه: شبکه ای از سطل های جمع آوری زرد رنگ را اداره می کند که در آن افراد می توانند لباس و کفش دست دوم را اهدا کنند. این کمک ها برای استفاده مجدد یا بازیافت جمع آوری و دسته بندی می شوند. این سازمان بر انحراف منسوجات از محل های دفن زباله و کاهش ضایعات با دادن زندگی دوم به آنها تاکید دارد.
- پروژه های توسعه: از درآمد حاصل از بازیافت منسوجات برای تامین مالی پروژه های توسعه بین المللی استفاده می کند. آنها با مشارکت سازمان های محلی برای اجرای طرح های متمرکز بر آموزش، امنیت غذایی، بهداشت و کشاورزی پایدار در کشورهای در حال توسعه کار می کنند.
- برنامه های تربیت معلم: یکی از ابتکارات قابل توجه سیاره کمک، برنامه تربیت معلم است. آنها آموزش و منابعی را برای معلمان در کشورهای در حال توسعه فراهم می کنند و مهارت ها و دانش آنها را برای بهبود کیفیت آموزش در جوامع خود افزایش می دهند.
- کشاورزی پایدار: از پروژه های کشاورزی پایدار حمایت می کند که شیوه های کشاورزی سازگار با محیط زیست، تکنیک های ارگانیک و امنیت غذایی را ترویج می کند. هدف این طرح ها توانمندسازی کشاورزان و جوامع برای خودکفایی و انعطاف پذیری است.
- آموزش محیط زیست: علاوه بر پروژه های توسعه ای، سیاره کمک متعهد به افزایش آگاهی در مورد مسائل زیست محیطی است. آنها مواد آموزشی را ارائه می دهند، کارگاه های آموزشی برگزار می کنند، و در ارتباط با جامعه برای ترویج شیوه های پایدار و تشویق نظارت بر محیط زیست شرکت می کنند.
- همکاری و مشارکت: سیاره کمک با سازمانهای مختلف، از جمله سازمانهای غیرانتفاعی، دولتها و مؤسسات دانشگاهی همکاری میکند تا تأثیر آنها را به حداکثر برساند و به طور جمعی با چالشهای جهانی مقابله کند
برخلاف سایر مؤسسات که تنها لباسهای نو و مناسب را میپذیرند این سازمان تمام لباسهای ناخواسته را با ماموریت نجات تمام منسوجات از محل دفن زباله برای حفاظت از محیط زیست قبول میکند و در کشورهای در حال توسعه میفروشد و درآمد حاصل از آن را صرف مبارزه با فقر در این مناطق مینماید.
در طول بیش از دو دهه فعالیت خود، بیش از ۱ میلیارد پوند لباس را از جریان زبالههای شهری مخارج کرده و به میلیونها نفر در کشورهای در حال توسعه کمک کرده است.
- کف پا ۴ روح (Soles4Souls)
کف پا ۴ روح یک سازمان غیرانتفاعی است که بر ارائه کفش به افراد نیازمند در سراسر جهان تمرکز دارد.
- ماموریت: ایجاد فرصت های پایدار و ارائه امداد از طریق توزیع کفش و لباس است. این سازمان بر این باور است که همه افراد شایسته یک جفت کفش خوب برای محافظت از پاهای خود و بهبود کیفیت زندگی خود هستند.
- تاریخچه: در سال ۲۰۰۶ با مأموریت توزیع کفش بین افراد و جوامع نیازمند تاسیس شد. این سازمان ابتدا در واکنش به ویرانی های گسترده ناشی از طوفان کاترینا در ایالات متحده تشکیل شد. از آن زمان تاکنون، دامنه و تأثیر خود را در سطح جهانی گسترش داده است.
- توزیع کفش: کفش های جدید و به آرامی استفاده شده را از افراد، خرده فروشان و تولیدکنندگان جمع آوری می کند. این کفش ها دسته بندی، فرآوری شده و بین افراد نیازمند داخلی و بین المللی توزیع می شود. این سازمان با سازمانهای غیرانتفاعی محلی، کلیساها و سازمانهای اجتماعی همکاری میکند تا اطمینان حاصل کند که کفشها به کسانی که بیشتر به آن نیاز دارند برسد.
- تاثیر: میلیون ها جفت کفش را بین مردم در بیش از ۱۳۰ کشور توزیع کرده است. تلاش های آنها به افراد کمک کرده است از پاهای خود محافظت کنند، سلامت و رفاه کلی خود را بهبود بخشند و به فرصت های تحصیلی و شغلی دسترسی پیدا کنند. آنها همچنین نقش مهمی در امدادرسانی به بلایا ایفا می کنند و برای جوامع آسیب دیده از بلایای طبیعی و شرایط اضطراری کفش تهیه می کنند.
- برنامههای خرد سازمانی: علاوه بر توزیع کفش، برنامههای شرکتی خرد را اجرا میکند. این برنامه ها به افراد در کشورهای در حال توسعه این فرصت را می دهد تا با فروش کفش و پوشاک اهدایی، کسب و کارهای کوچک خود را راه اندازی کنند. با ایجاد این شرکتهای کوچک به ایجاد معیشت پایدار و توانمندسازی اقتصادی کمک میکند.
- پوشاک و لوازم جانبی: در حالی که کفش تمرکز اصلی است، همچنین لباس و لوازم جانبی را جمع آوری و توزیع می کند. این شامل اقلام لباسی مانند پیراهن، شلوار و ژاکت و همچنین لوازم جانبی مانند جوراب و کیف است. این موارد اضافی بیشتر از افراد نیازمند حمایت می کند و به رفاه کلی آنها کمک می کند.
- جمع آوری کمک مالی و آگاهی: از طریق ابتکارات مختلف برای حمایت از عملیات خود و گسترش تأثیر آنها، سرمایه جمع آوری می کند. آنها با شرکای شرکتی همکاری می کنند، رویدادهای جمع آوری کمک های مالی را سازماندهی می کنند و کمک های مالی افرادی را می پذیرند که می خواهند از ماموریت آنها حمایت کنند. علاوه بر این، این سازمان برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت کفش و تأثیر آن بر زندگی افراد نیازمند کار می کند.
- فرصت های داوطلبانه: فرصت های داوطلبانه را برای افراد و گروه ها ارائه می دهد تا در ماموریت خود شرکت کنند. داوطلبان میتوانند در دستهبندی، بستهبندی و توزیع کفشها کمک کنند، و همچنین از رویدادهای جمعآوری کمک مالی و کمپینهای آگاهیبخشی حمایت کنند. داوطلب شدن فرصتی را برای کمک مستقیم به تلاش های سازمان و ایجاد تغییر در زندگی دیگران فراهم می کند.
از سال ۲۰۲۰، ۵۰ میلیون جفت کفش یا لباس در ۱۲۹ کشور توزیع کرده است که حدود ۵۵ درصد از کفشها در ایالات متحده و ۴۵ درصد در خارج از کشور تحویل نیازمندان میشود.
- ارتش نجات (The Salvation Army)
ارتش نجات یک موسسه خیریه مسیحی بین المللی است که خدمات اجتماعی را به افراد نیازمند ارائه می کند. این سازمان در سال ۱۸۶۵ توسط ویلیام بوث، وزیر متدیست، در لندن تأسیس شد. ماموریت ارتش نجات “کمک به افراد نیازمند بدون تبعیض” است. این سازمان طیف گسترده ای از خدمات از جمله غذا، سرپناه، پوشاک، آموزش شغلی و مشاوره را ارائه می دهد. ارتش نجات همچنین تعدادی فروشگاه دستفروشی را اداره می کند و تعدادی برنامه اجتماعی را اجرا می کند. ارتش نجات یک سازمان غیرانتفاعی است و برای تأمین مالی کار خود به کمک های مالی متکی است.
- مأموریت و باورها: مأموریت ارتش نجات موعظه انجیل عیسی مسیح و رفع نیازهای بشر بدون تبعیض است. آنها به رفع نیازهای جسمی، عاطفی و روحی افراد اعتقاد دارند و تلاش می کنند تا امید، شفا و حمایت عملی را برای کسانی که به آنها خدمت می کنند، بیاورند.
- برنامه ها و خدمات: ارتش نجات برنامه ها و خدمات مختلفی را برای کمک به افراد و جوامع اجرا می کند. اینها شامل امداد رسانی اضطراری در بلایای طبیعی، سرپناه های بی خانمان، برنامه های کمک غذایی، مراکز توانبخشی، برنامه های جوانان، خدمات سالمندان، برنامه های بهبودی اعتیاد، خدمات اشتغال و آموزش و بسیاری موارد دیگر است. هدف خدمات آنها ارائه امداد فوری، توانمندسازی افراد و کمک به آنها برای غلبه بر چالش های زندگی است.
- فروشگاه های صرفه جویی: ارتش نجات به خاطر فروشگاه های خدمه اش که لباس های اهدایی، مبلمان، اقلام خانگی و سایر کالاها را با قیمت های مقرون به صرفه می فروشند، به طور گسترده ای شناخته شده است. درآمد حاصل از این فروشگاه های صرفه جویی برای تأمین مالی برنامه ها و خدمات اجتماعی سازمان مصرف می شود.
- کمپین کتری قرمز: در طول فصل تعطیلات، ارتش نجات کمپین نمادین کتری قرمز خود را اجرا می کند. این کمپین شامل داوطلبانی است که با کتری های قرمز بیرون از فروشگاه ها و سایر مکان های عمومی ایستاده و کمک های مالی را از رهگذران جمع آوری می کنند. بودجه جمع آوری شده از طریق این کمپین به حمایت از برنامه های کمکی آنها در طول سال کمک می کند.
- ویکرد مبتنی بر ایمان: به عنوان یک سازمان مسیحی، ارتش نجات حمایت معنوی و اصول مسیحی را در کار خود ادغام می کند. آنها خدمات عبادت، مشاوره و مراقبت شبانی را به عنوان بخشی از رویکرد جامع خود برای رسیدگی به نیازهای افراد و جوامع ارائه می دهند.
- حضور بین المللی: ارتش نجات در بیش از ۱۳۰ کشور فعالیت می کند و در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه حضور دارد. برنامه ها و خدمات آنها متناسب با نیازهای خاص جوامعی است که به آنها خدمت می کنند و به موضوعاتی مانند فقر، بی خانمانی، اعتیاد و بی عدالتی اجتماعی می پردازند.
لباسهای اهدایی صرف ذخیرهسازی شبکۀ خیریۀ فروشگاههای سازمان میشود و عوایدش به تامین مالی مراکز توانمندی بزرگسالان کمک میکند.
ارتش نجات هر ساله به نزدیک به ۲۳ میلیون آمریکایی کمک میکند، با خدماتی که شامل همه چیز از راهاندازی پناهگاههای بیخانمانها و امداد رسانی در بلایای طبیعی گرفته تا حمایت از جانبازان، سالمندان و جامعه LGBTQ+ است.
- یک کت گرم (One Warm Coat)
یک کت گرم یک سازمان غیرانتفاعی ملی در ایالات متحده است که مانتوهای جدید زمستانی را در اختیار افراد نیازمند قرار می دهد. این سازمان در سال ۱۹۹۲ توسط نانسی شوارتز، یکی از ساکنان شهر نیویورک که پس از دیدن مردی بی خانمان که در یک روز سرد زمستانی یک ژاکت نازک پوشیده بود، برای کمک به افراد بی خانمان الهام گرفت. کتهای جدید افراد و سازمانها را جمعآوری میکند و سپس آنها را از طریق شبکه آژانسهای شریک خود بین افراد نیازمند توزیع میکند. این سازمان تا به امروز بیش از ۱ میلیون کت توزیع کرده است.
- ماموریت: ماموریت این است که به هر کسی که نیاز دارد یک کت گرم را به صورت رایگان ارائه دهد و آگاهی در مورد اهمیت لباس گرم را افزایش دهد.
- درایو های کت: درایوهای کت را در سراسر کشور سازماندهی و پشتیبانی می کند. معمولاً در ماههای سردتر برگزار میشوند و شامل جمعآوری کتهای جدید یا استفاده از افراد و سازمانها میشوند. کتهای اهدایی سپس به آژانسهای محلی و سازمانهای غیرانتفاعی که به افراد و خانوادههای نیازمند خدمات ارائه میکنند، توزیع میشود.
- مشارکت های اجتماعی با مشارکت سازمان های مختلف، از جمله مدارس، مشاغل، گروه های اجتماعی، و سازمان های مذهبی، برای میزبانی مراسم کت و تسهیل اهدای کت کار می کند. با همکاری با این شرکا، آنها می توانند به مخاطبان بیشتری دست یابند و تعداد بیشتری کت جمع آوری کنند.
- توزیع: هنگامی که کت ها جمع آوری می شوند، اطمینان حاصل می کند که آنها را بین کسانی که در جوامع محلی به آنها بیشتر نیاز دارند توزیع می کند. آنها با آژانس های خدمات اجتماعی، پناهگاه های بی خانمان، مدارس و سایر سازمان هایی که مستقیماً با افرادی که نیاز به لباس گرم دارند در تماس هستند، شریک می شوند.
- پایداری: با تشویق استفاده مجدد از کت ها، پایداری را افزایش می دهد. با پذیرش کت های استفاده شده به آرامی، طول عمر این لباس ها را افزایش داده و ضایعات را کاهش می دهند.
- حمایت مالی: علاوه بر اهدای کت، کمک های مالی داوطلبانه نیز می پذیرد. این کمکها به پوشش هزینههای عملیاتی سازمان کمک میکند، از برنامههای آنها حمایت میکند و آنها را قادر میسازد تا به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنند.
- فرصتها: پبرای سازماندهی و اجرای کتها، دستهبندی و توزیع کتها و کمک به کارهای مختلف به داوطلبان متکی است. افراد و گروهها میتوانند با صرف زمان و مهارتهای داوطلبانه خود برای حمایت از طرحهای سازمان مشارکت کنند.
این سازمان میزبان بیش از ۳۸۰۰۰ پالتو بوده و از سال ۱۹۹۲ تاکنون ۶٫۶ میلیون پوشاک گرم رایگان ارائه کرده است.
- دختران را آزاد کنید (Free the Girls)
یک سازمان غیرانتفاعی است که بر توانمندسازی بازماندگان قاچاق انسان از طریق فرصت های اقتصادی تمرکز دارد. لباس زیر زنانه قدیمی را به بازماندگان قاچاق جنسی در کشورهایی مثل اوگاندا، السالوادور و موزامبیک اهدا میکند تا خود زنان آسیبدیده بتوانند با فروش لباس زیر درآمد کسب کنند.
- ماموریت: ماموریت دختران را آزاد کنید، ایجاد توانمندی اقتصادی و فرصت های شغلی پایدار برای بازماندگان قاچاق انسان است. آنها به قدرت کارآفرینی برای ایجاد تغییرات مثبت و کمک به بازماندگان برای بازسازی زندگی خود اعتقاد دارند.
- شرکت خرد مبتنی برلباس زیر زنانه: یک مدل منحصر به فرد را اجرا می کند که حول جمع آوری لباس های زیر زنانه استفاده شده به عنوان موجودی برای بازماندگان برای فروش متمرکز است. آنها موجودی کوچکی ازلباس زیر ها را در اختیار بازماندگان قرار میدهند و از آنها در راهاندازی شرکتهای کوچک خود در فروش دست دوم در جوامع محلیشان حمایت میکنند.
- توانمندسازی اقتصادی: با فروش لباس زیر زنانه، بازماندگان می توانند درآمد کسب کنند، استقلال مالی کسب کنند و از خود و خانواده خود حمایت کنند. این فرصت اقتصادی به بازماندگان کمک می کند تا دوباره در جامعه ادغام شوند، عزت نفس خود را بازیابند و آینده ای پایدار بسازند.
- حمایت کل نگر: دختران را آزاد کنید با ارائه حمایت همه جانبه از بازماندگان فراتر از توانمندی اقتصادی است. آنها با شرکای مراقبتهای بعدی همکاری میکنند تا اطمینان حاصل کنند که بازماندگان به مراقبت، مشاوره، آموزش، و سایر منابع ضروری تروما دسترسی دارند.
- دسترسی جهانی در چندین کشور از جمله مکانهایی در آفریقا، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی فعالیت میکند. آنها با سازمان های محلی برای اجرای برنامه خود و ارائه حمایت مستمر از بازماندگان همکاری می کنند.
- مشارکت اجتماعی: افراد و جوامع را تشویق می کند تا در ماموریت خود شرکت کنند. مردم میتوانند لباس زیرهایی را که کمتر استفاده میشوند اهدا کنند، لباسزیر ها را سازماندهی کنند، داوطلبانه وقت بگذارند، یا کمکهای مالی برای حمایت از کار سازمان انجام دهند.
از سال ۲۰۱۱ با حمایت از ۳ زن و در سال ۲۰۱۲ ۲۴ زن و سپس با پخش مستند از CNN به ۸۰ زن و اکنون از حدود ۱٫۲ میلیون زن در کشورهای توسعه نیافته از جمله کاستاریکا حمایت میکنند.
- لباس برای موفقیت (Dress for Success)
لباس برای موفقیت یک سازمان غیر انتفاعی است که لباس های حرفه ای و پشتیبانی را برای کمک به زنان برای انتقال به نیروی کار فراهم می کند. این سازمان در سال ۱۹۹۷ توسط نانسی لوبلین، سردبیر سابق مد تاسیس شد. لباس برای موفقیت از آن زمان به بعد در بیش از ۱۵۰ شهر در ۳۰ کشور جهان فعالیت کرده است. این سازمان به زنان کمد لباس رایگان و همچنین مربیگری شغلی و سایر خدمات پشتیبانی ارائه می دهد. لباس برای موفقیت از زمان آغاز به کار به توانمندسازی بیش از ۱٫۵ میلیون زن کمک کرده است.
- خدمات : لباس برای موفقیت علاوه بر ارائه لباس های حرفه ای، طیف وسیعی از خدمات را برای کمک به موفقیت زنان در حرفه خود ارائه می دهد. این خدمات ممکن است شامل مربیگری شغلی، برنامههای مربیگری، فرصتهای شبکهسازی و کارگاههای آمادگی شغلی باشد. هدف این سازمان تجهیز زنان به مهارت ها و منابع لازم برای پیشرفت در محیط کار است.
- برنامه کت و شلوار: سنگ بنای لباس برای موفقیت، برنامه کت و شلوار آن است، که در آن زنان لباس کاملی مناسب برای مصاحبه های شغلی و محیط های حرفه ای ارائه می دهند. این لباس ها معمولاً توسط افراد، شرکت ها و خرده فروشانی اهدا می شود که از ماموریت سازمان حمایت می کنند.
- توسعه شغلی: لباس برای موفقیت اهمیت حمایت مداوم و توسعه شغلی را تشخیص می دهد. آنها برنامه ها و ابتکارات مختلفی را ارائه می کنند که برای تقویت مهارت های حرفه ای زنان، ایجاد اعتماد به نفس و تقویت خودکفایی طراحی شده اند.
- دسترسی جهانی: لباس برای موفقیت در بیش از ۱۵۰ شهر در ۳۰ کشور در سراسر جهان فعالیت می کند و تأثیر مثبتی بر زندگی زنان با پیشینه ها و فرهنگ های مختلف می گذارد.
- تأثیر: لباس برای موفقیت از زمان آغاز به کار به بیش از ۱٫۵ میلیون زن در سفر خود به سوی استقلال اقتصادی کمک کرده است. لباس برای موفقیت با ارائه لباس های حرفه ای و توانمندسازی زنان با ابزار و پشتیبانی لازم، به شکستن موانع و ترویج برابری در محیط کار کمک می کند.
- کهنه سربازان ویتنام آمریکا (Vietnam Veterans of America) (VVA)
ویتنام کهنه سربازان آمریکا (VVA) یک سازمان غیرانتفاعی خدمات جانبازان مستقر در ایالات متحده است. این شرکت در سال ۱۹۷۸ تاسیس شد و بر رفع نیازهای جانبازان دوران جنگ ویتنام و خانواده های آنها تمرکز دارد. در حالی که ماموریت اصلی VVA حمایت از جانبازان ویتنام و حمایت از آنها است، آنها همچنین در فعالیت های مختلفی از جمله جمع آوری کمک های مالی و کالاها شرکت می کنند.
VVA فروشگاههای صرفهجویی و مراکز اهدایی را اداره میکند که در آن افراد میتوانند طیف وسیعی از اقلام، از جمله لباس، کالاهای خانگی، مبلمان، لوازم الکترونیکی و غیره را اهدا کنند. این اقلام اهدایی سپس فروخته میشوند و عواید آن برای تأمین مالی برنامهها و خدماتی که به نفع جانبازان و جوامع آنها است، مصرف میشود.
با اهدای کمک به کهنه سربازان ویتنام آمریکا، افراد می توانند در تلاش های سازمان در حمایت از کهنه سربازان، افزایش آگاهی در مورد مسائلی که آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، و کمک به انتقال آنها به زندگی غیرنظامی مشارکت کنند. توجه به این نکته مهم است که دستورالعملهای خاص و موارد پذیرفتهشده ممکن است بسته به مکان متفاوت باشد، بنابراین توصیه میشود با بخش محلی VVA تماس بگیرید یا برای کسب اطلاعات دقیق در مورد الزامات و روشهای اهدا، از وبسایت آن بازدید کنید.
- ماموریت: ماموریت VVA ترویج و حمایت از طیف کاملی از موضوعات مهم برای کهنه سربازان ویتنام است. آنها تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند که جانبازان از مزایا و خدماتی که شایسته آن هستند، حمایت می کنند، از ابتکارات قانونی که به نگرانی های جانبازان رسیدگی می کند، حمایت می کنند، و جامعه حمایتی را برای جانبازان و خانواده های آنها فراهم می کنند.
- حمایت و پشتیبانی: VVA فعالانه از سیاست ها و قوانینی دفاع می کند که به نفع جانبازان ویتنام باشد، از جمله مراقبت های بهداشتی، مزایای ناتوانی، و خدمات سلامت روان. آنها با سازمانهای دولتی و قانونگذاران همکاری میکنند تا به چالشهای منحصربهفردی که جانبازان دوران ویتنام با آنها مواجه هستند، رسیدگی کنند.
- برنامه ها و خدمات: VVA طیف وسیعی از برنامه ها و خدمات را برای کمک به کهنه سربازان ارائه می دهد. اینها شامل کمک به جانبازان، شورای سلامت کهنه سربازان، امور دولتی، کهنه سربازان زندانی، کهنه سربازان علیه مواد مخدر، عامل نارنجی/دیوکسین، و حمایت از اسرا/MIA (زندانیان جنگ/مفقودین در عمل) است.
- اطلاع رسانی جامعه: VVA در تلاش های اطلاع رسانی جامعه برای افزایش آگاهی در مورد مسائلی که جانبازان ویتنام با آن مواجه هستند، مشارکت می کند. آنها به مردم در مورد میراث جنگ ویتنام و تأثیر آن بر کهنه سربازان آموزش می دهند و برای تقویت درک و حمایت از کهنه سربازان در جوامع خود تلاش می کنند.
- جمع آوری کمک های مالی و کمک های مالی: VVA به عنوان بخشی از تلاش های خود برای جمع آوری کمک های مالی، فروشگاه های صرفه جویی و مراکز کمک مالی را اداره می کند. این مکانها طیف وسیعی از اقلام اهدایی مانند لباس، کالاهای خانگی، مبلمان، لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی را میپذیرند. درآمد حاصل از فروش این اقلام به تامین مالی برنامه ها و خدمات VVA کمک می کند.
- عضویت: VVA عضویت را هم به کهنه سربازان ویتنام و هم به کسانی که از ماموریت آنها حمایت می کنند، ارائه می دهد. عضو شدن امکان دسترسی به مزایای مختلفی از جمله فرصت های شبکه، منابع حمایتی و اشتراک در نشریه رسمی آنها، The VVA Veteran را فراهم می کند.
VVA دارای شوراهای سازماندهی در ۴۳ ایالت، حدود ۶۵۰ شعبه محلی و بیش از ۸۵۰۰۰ عضو منفرد است.
- صلیب سرخ آمریکا (American Red Cross)
با همکاری سازمان گرین دراپ (GreenDrop) لباسهای اهدایی را فروخته و درآمد حاصل از آن را به صلیب سرخ ایالات متحده اهدا میکند
در سال ۲۰۱۹ درآمد فروش حاصل از کالاهای اهدایی سازمان گرین در آپ بیش از ۳٫۷ میلیون دلار بود.
- بازیابی زیستگاه برای بشریت (Habitat for Humanity Restore) ((PanNature)
مردم و آشتی طبیعت یک سازمان غیرانتفاعی ویتنامی است که توسط گروه متنوعی از متخصصان محیط زیست ویتنامی تشکیل شده است و در مورد حل برجسته ترین مسائل زیست محیطی پیش روی ویتنام فکر می کند. این سازمان از تجربه گسترده، مهارتهای متنوع و انگیزههای مسری خود برای کمک به رهبری جنبشی مبتنی بر جامعه برای حفظ میراث طبیعی ویتنام و ترویج توسعه پایدار در سراسر کشور استفاده میکنیم. ما معتقدیم که این امر تنها با بسیج جامعه و تغییر ارزش ها محقق می شود در اواخر سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و در ژانویه ۲۰۰۶ با موفقیت به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی ثبت شد.
مکانهایی را راهاندازی میکند که کمکهای مالی و لوازم خانگی کمتر استفاده شده، کالاهای خانگی، مبلمان و موارد دیگر را میپذیرند. اقلام فروخته شده برای کمک مالی به ماموریت برای ساخت مسکن مقرون به صرفه برای افراد نیازمند صرف می شود.
- چشم انداز: ویتنام را جامعه ای پایدار و دوستدار طبیعت می داند که در آن مردم زندگی مرفه و هماهنگ با محیط زندگی خود دارند و به درستی از منابع طبیعی کشور برای تضمین توسعه پایدار در حال و آینده استفاده می کنند.
- ماموریت : حفاظت و حفظ تنوع زندگی و بهبود رفاه انسان در ویتنام با جستجو، ترویج و اجرای راه حل های عملی و سازگار با طبیعت برای مشکلات مهم زیست محیطی و مسائل توسعه پایدار اختصاص دارد.
- مشارکت: تلاش خود را برای تشویق حداکثری مشارکت کارکنان، شرکا و ساکنان محلی در همه فعالیتهایی که انجام میدهد رویکرد مشارکتی را کلید موفقیت خود می داند.
- دلایل موفقیت نمونههای بینالمللی
دلایل موفقیت نمونههای بینالمللی طرح بخشش اقلام کمتر استفاده شده یا بدون استفاده را می توان در موارد زیر دید.
- تمرکز بر جامعۀ هدف خاص
- برنامه مشخص
- مشخص کردن اجناس مورد نیازبرای هر پروژه
- توجه ویژه به بازیافت برای حمایت از محیط زیست
- حفظ کرامت نیازمندان در فرهنگ کشورهای مورد نظر