مصاحبه مهندس رضوی موسس تعاونی دانش آموزان استثنایی
یک معرفی از خودتان و تعاونی که تاسیس کردید ، داشته باشید.
معلم آموزش و پرورش ناحیه چهار شیرازهستم. تعاونی را به اتفاق تعدادی از همکاران با حمایت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاسیس کردیم. تعاونیهای دانش آموزی زیادی در ناحیه، شهر و استان خود یعنی فارس و حتی استانهای دیگر تاسیس کردیم تا دانش آموزان به کسب و کار روی بیاورند.
کار در حوزه دانش آموزان استثنایی چطور به ذهنتان رسید؟
سال ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ کار را از یک هنرستان شروع کردیم. میخواستیم دانش آموزان را با آموزش دادن برای بازار کار آماده کنیم. بعد از یکی دو سال به پلتفرم آموزشی رسیدیم و آن را توسعه دادیم به آموزشگاههای دیگر. بعد متوجه شدیم نوجوانان به این کار علاقه نشان میدهند و سراغ آنها رفتیم. سپس به سراغ دانش آموزان ابتدایی رفتیم. امروز که با شما صحبت میکنم، دانش آموزان ابتدایی داریم که تولید محصول میکنند. سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ سراغ مدارس استثنایی رفتیم و برای دانش آموزان این مدارس همین پلتفرم را پیاده کردیم. متوجه چیزهای عجیبی شدیم و دیدیم که این دانش آموزان در بسیاری از زمینهها خیلی قوی هستند. روی فارغ التحصیلان دانش آموزان استثنایی کار کردیم چون فارغ التحصیلان این طیف از دانش آموزان چه دختر و چه پسر خانه نشین بودند. با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای فارغ التحصیلان استثنایی، تعاونی ایجاد کردیم به نام «تعاونی فراگیر ملی مدارس استثنایی». این تعاونی هفته دولت سال گذشته با حضور ریاست جمهوری افتتاح شد. آنقدر این تعاونی بازخورد خوبی داشت که فارغ التحصیلان مدارس استثنایی که در خانه بودند، آمدند و نه تنها یک هویت اجتماعی پیدا کردند بلکه به تولید هم رسیدند و تولیدات آنها در فارس و تهران به فروش رفت. باور کردنی نیست که این بچهها با نیازهای ویژه به مرحلهای رسیدند که تولیدات زیادی از جمله تولید جامدادی داشتند. خوشبختانه رفتن ما به سراغ دانش آموزان استثنایی بازخورد خوبی داشت که مهمترین آن این است که سر این عزیزان بالاست.
در تعاونی شما تسهیلگری در چه حوزهای اتفاق میافتد و ارزشها و اهداف تعاونی شما چیست؟
ما بیشتر بحث فرهنگی داریم. از سالها قبل مسئلهای که مطرح میشود این است که ۲۵ درصد کیک اقتصادی کشور باید تعاونی شود. با مطالعاتی که بر روی تعاونیها در داخل و خارج داشتیم به این نتیجه و باور رسیدیم که اگر فرهنگسازی تعاونی از داخل آموزش پرورش شروع شود تعاونیهای ما در آینده موفقتر خواهند شد. تسهیلگری که ما انجام میدهیم برای ۱۰، ۱۵سال دیگر است. هدف ما این است که دانش آموزان کار تعاونی و کار گروهی را یاد بگیرد، بفهمند مجمع یعنی چه، حق رای یعنی چه ، در جامعه بتوانند حق خود را بگیرد و در کارهای گروهی شرکت کنند. ما تسهیلگری برای دانش آموزان انجام میدهیم تا اگر یک آورده و ایده ای دارند، تعاونی به آن ایده شکلی دهد و کمک کند که به تولید تبدیل شود.
در مورد مشکلاتی که در حوزه تعاون با آن درگیر بودید، صحبت کنید.
مشکلات را به نوعی در سئوالهای قبلی مطرح کردم و برای رفع آنها درخواستی که دارم جدی گرفتن تعاونیهای آموزشی است چون تعاونی آموزشی در آینده میتواند تعاونیهای موفق و تعاونگرهای موفقی تحویل جامعه دهند. آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه دولتی کشور است که بازار مصرف بزرگی دارد برای همین میتواند هم کار فرهنگی کند و هم کار اقتصادی. دولت اگر این را اشاعه دهد و این فرهنگ از طریق رسانهها توسعه یابد بسیار موثر خواهد بود زیرا خیلیها خبر ندارند که حتی دانش آموزان مدارس استثنایی ما به تولید رسیدند و میتوانند تولیدات خود را در بازار بفروشند و سرشان را بالا بگیرند. همه دانش آموزان ما میتوانند تولید کنند و از دولت میخواهیم که این کار را جدی بگیرد. همچنین این کار باید رسانهای شود که معلمان و دانش آموزان بدانند این مسئله به چرخه اقتصادی و فرهنگی کمک میکند. دانش آموز ما اگر سرش گرم تعاونی آموزشی باشد، تخصص یاد میگیرد ضمن اینکه دچار انحراف نمیشود. ما برای بچههای ورزشکار هم حامی و اسپانسر گرفتیم که بدانند اگر ورزش میکنند، حامی دارند و قطعاً این افراد به تخلفات کشیده نمیشوند. درخواستم حمایت معنوی و بعد تبلیغات و رسانهای شدن این مسئله است که جامعه متوجه شود چنین زیرساختهای قانونی داریم.
مریم داوری