رویدادها

...

  • امروز : یکشنبه - ۲۵ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 15 September - 2024

::: آخرین مطالب

گزارش NONPROFIT TECH FOR GOOD از کاربرد فناوری در سازمان‌های غیرانتفاعی( ۲۰۲۳) به دنبال استفاده از هوش مصنوعی در پلتفرم «مردمانیم» هستیم | کاظم قنبری آگاپه؛ پلتفرمی برای اقدامات بشردوستانه | زهرا حاتمی نگاهی به «همت جوانان»؛ یک خیریۀ مجازی در کشور | مریم داوری آشنایی با پلتفرم سایه | گفتگو با آقای محمدعلی سبحانی مزایای فناوری‌های مالی(Fintech) در جذب سرمایه و کمک های مالی| مجید ولی محمدی پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) کشف «خود» و زیستن با «دیگری» جایگاه نهادهای خیریه در ارتقای کارکرد تأمین مالی خرد به‌ منظور فقر زدایی | دکتر محمد سلیمانی خیریه‌ها در جهت خانه‌دار کردن نیازمندان گام بردارند. نوآوری اجتماعی در جوامع محلی با تأکید بر تجربیات جهانی در حوزه پیشرفت راه‌هایی برای توسعه امر خیر در نسبت با پیشرفت کشور برون‌سپاری تحول اجتماعی | سوزان کاتس واتکینز. آن سوییدلر و توماس هانان (ترجمه: احمد سعیدی) درس‌هایی از Santé Diabète در مالی | استفان بسانکن و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) سازمان‌های غیردولتی و مسئله بیکاری | علیرضا اسکندری‌نژاد سازمان‌های غیردولتی و نقش آنها در توسعه پایدار جامعه | زین‌العابدین نور حسنی و همکاران (ترجمه: فاطمه عبدالعظیم بیگ) فرهنگ نیکوکاری نا امنی روانی جامعه را از بین می‌برد رشد خیریه‌ها در نقشه پیشرفت کشور | محسن الیگودرز کوشش‌ها و کشمکش‎‌ها در نسبت نیکوکاری با پیشرفت ایران | نعمت‎الله موسی‎پور کارکردهای نیکوکاری در پیشرفت کشور | سید حسین سیدی

4

آگاپه؛ پلتفرمی برای اقدامات بشردوستانه | زهرا حاتمی

  • کد خبر : 1502
  • 16 مرداد 1403 - 6:49
آگاپه؛ پلتفرمی برای اقدامات بشردوستانه | زهرا حاتمی
مؤسسه خیریه غیردولتی، غیرتجاری، غیرسیاسی و غیرانتفاعی مهرهوشمند (آگاپه) بهشماره 46552 و شناسه ملی 14008153182 در اداره ثبت شرکت‌ها با مجوز و نظارت وزارت کشور در سال 1397 تأسیس شد. این مؤسسه براساس آئین‌نامه تشکل‌های مردم‌نهاد به عنوان نهادی با رویکرد اجتماعی پایه‌گذاری شد و به‌عنوان یک استارتاپ اجتماعی و غیرانتفاعی با ایده دانش‌بنیان شروع به‌کار کرد.

مؤسسه خیریه غیردولتی، غیرتجاری، غیرسیاسی و غیرانتفاعی مهرهوشمند (آگاپه) بهشماره ۴۶۵۵۲ و شناسه ملی ۱۴۰۰۸۱۵۳۱۸۲ در اداره ثبت شرکت‌ها با مجوز و نظارت وزارت کشور در سال ۱۳۹۷ تأسیس شد. این مؤسسه براساس آئین‌نامه تشکل‌های مردم‌نهاد به عنوان نهادی با رویکرد اجتماعی پایه‌گذاری شد و به‌عنوان یک استارتاپ اجتماعی و غیرانتفاعی با ایده دانش‌بنیان شروع به‌کار کرد. این مؤسسه در معرفی خود تأکید کرده است: مدیران آگاپه پس از بررسی چالش‌های موجود در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و به‌علت سوابق طولانی فعالیت‌ داوطلبانه در این عرصه و تعهد به اصول بنیادین مندرج در اساسنامه مؤسسه، صرفاً با هدف اصلاح و تغییر اجتماعی، قدم در این راه گذاشته‌اند و تلاش کرده‌اند تا با ایجاد بستر فناورانه و حفظ جایگاه بی‌طرفی به معرفی و شفاف‌سازی فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در سطح جامعه یاری رسانند و به توسعه شفافیت و فرهنگ نیکوکاری و تسهیل ارتباطات فعالان عرصه اجتماعی کمک کنند.

نگرش فکری آگاپه در حین تأسیس، ناظر بر تغییر فناورانه در عصر چهارم انقلاب صنعتی بود. به‌عبارت دیگر آن‌ها بر این باور بودند که زمانی‌که تمامی وجوه زندگی بشر با فناوری دستخوش تحول شده است، بنابراین فضای کار اجتماعی و نیکوکاری نیز باید متحول شود. به‌همین منظور و برای تسهیل این گذار و کمک به نیکوکاران و سازمان‌های مردم‌نهاد، آگاپه وارد این عرصه شد و به‌مثابۀ یک پلتفرم هوشمندِ اقدامات بشردوستانه که با کارآفرینی اجتماعی به دنبال خلق ارزش‌های جدید است، پلی ارتباطی میان اسپانسرها، مؤسسات و مددجویان ایجاد کرد و ارزش‌هایی چون توانمندسازی مؤسسات با فناورسازی و افزایش سطح علمی آن‌ها، تسهیل دسترسی بازیگران عرصه اجتماعی به اطلاعات، ایجاد شفافیت اطلاعات و اعتمادسازی، جذب منابع مالی جدید برای امور اجتماعی، توزیع بهینه و عادلانه منابع خیر و ارائه پورتفوی امداد اجتماعی را به کاربران خود پیشنهاد داد.

آگاپه، کار خود را به‌عنوان بازوی اجرایی یک مؤسسه اعطای بورسیه به کودکان بی‌سرپرست آغاز کرد و از همان‌جا با چالش‌های امور بشردوستانه در ایران به صورت جدی روبه‌رو شد که بیشتر از جنس عدم هماهنگی، مدیریت ناکارآمد و «جزیره‌ای عمل‌کردن» بودند. به‌عنوان مثال صدها حامی مالی که بی‌توقع عشق‌ورزی می‌کردند، در دیدارهای مختلف از عدم هماهنگی بین مؤسسه‌ها و نبود شفافیت در تراکنش‌های مالی گله داشتند. توجه به این معضلات و ارائه راهکار برای آن‌ها در کنار تجربه تأمین بورسیه تحصیلی برای دو هزار کودک بی‌سرپرست، آگاپه را به مسیری برد که بتواند نیازهای مددجویان و حامیان را در سطح وسیع‌تری برطرف کند. درواقع آگاپه باید ابزاری ارائه می‌کرد که بتواند در کنار افزایش شفافیت و اعتماد در فعالیت‌های خیرخواهانه به توزیع عادلانه منابع خیریه کمک و ارزش‌های افزوده‌ای برای مؤسسات ایجاد کند. براین اساس، آگاپه به‌عنوان یک استارت‌آپ اجتماعیِ مقیاس‌پذیر، فناورانه و مبتنی بر مدل کسب‌و‌کار‌های پلتفرمی، خود را به‌عنوان پلی ارتباطی میان سازمان‌های مردم‌نهاد، نیکوکاران و مددجویان تعریف کرد و تلاش نمود با استفاده از فناوری، ارتباط این گروه‌ها را با هم تسهیل نماید.

حامیان مالی آگاپه

آگاپه نیز مانند دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد و مؤسسات نیکوکاری از حمایت حامیانی برخوردار است که تسهیل، شفاف‌سازی و گسترش امور نیکوکارانه را راهکاری برای حل مسائل نیازمندان می‌دانند. همچنین آگاپه همواره از خدمات متخصصین داوطلب برای کاهش هزینه‌ها بهره برده است. فعالیت‌های مالی آگاپه تحت نظارت ناظر منصوب‌ سازمان امور مالیاتی است و تمامی اسناد، مدارک و صو‌رت‌های مالی مؤسسه به‌صورت سالانه توسط حسابرس مستقل، حسابرسی می‌شود.

حوزه جغرافیایی فعالیت آگاپه

گرچه خدمات این مؤسسه اکنون محدود به سطح ملی است اما بخش پرداخت ارزی آگاپه در سطح بین‌المللی فعال است و حامیان امکان پرداخت کمک‌های خود به‌مؤسسات مختلف از طریق سایر ارزها مانند یورو را دارند. به پاس خدمات نیکوکارانه سازمان‌های مردم‌نهاد، در این فرآیند حداقل کارمزد -که تماماً هزینه انتقال است- کسر می‌شود.

امکانات آگاپه

از جمله امکانات آگاپه می‌توان به بازارچۀ آنلاین، حمایت مالی و برندسازی اشاره کرد. بازارچه آنلاین برای مؤسسه‌ها و مددجویان طراحی شده است تا با معرفی کالاها و دست‌ساخته‌های مددجویان، برگزاری جشنواره فروش، انتخاب کالا، خرید کالا و یا جذب خریدار از این طریق درآمدزایی کنند.

حمایت مالی از دیگر بخش‌های جذاب پلتفرم اقدامات بشردوستانه در آگاپه است که از طریق آن می‌توان به خرید کارت نیکوکاری و ارسال وجه به مؤسسه‌های نیکوکاری، تأمین مالی جمعی، حمایت مستمر و توانمندسازی مددجویان اقدام کرد.

برندسازی از دیگر خدمات آگاپه است که از طریق آن می‌توان به کارهایی چون تولید محتوای با کیفیت، بهینه‌سازی صفحه اختصاصی، کمپین‌سازی، تبلیغات و ایجاد وبلاگ پرداخت.

تمام مؤسسه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد که در پلتفرم آگاپه ثبت‌نام کرده‌اند، یک داشبورد مدیریتی و صفحه اختصاصی دریافت می‌کنند که در آن، کاتالوگ آنلاین مؤسسه‌ها وجود دارد و امکان جذب حمایت مالی و دریافت درگاه پرداخت ارزی و ریالی نیز پیش‌بینی شده است.

همکاری استراتژیک با دیجی‌کالا؛ نوآوری آگاپه

از نوآوری‌های دیگر آگاپه می‌توان به همکاری استراتژیک با دیجی‌کالا اشاره کرد. در این همکاری استراتژیک، مؤسسه‌های خیریه می‌توانند از میان چند صدهزار قلم کالا، کالاهای مورد نیاز نیازمندان را انتخاب کنند. سپس حامیان که در واقع مشتریان دیجی‌کالا هستند با مراجعه به این فروشگاه اینترنتی این کالاها را خریداری می‌کنند و در مرحله بعدی کالاهای مورد نیاز در هر نقطه از ایران به دست مددجویان تحت پوشش مؤسسه‌های خیریه می‌رسد. در این طرح، توجه خاصی به حق انتخاب در تأمین نیازهای مددجویان شده است. درگذشته اگر دانش‌آموزان در یک منطقه محروم به بخاری نیاز داشتند، یا پول خرید بخاری به مؤسسه خیریه اهدا می‌شود یا یک مدل از بخاری با مشخصاتی که حامی فکر می‌کرد مناسب است برای مؤسسه خیریه خریداری می‌شد. این در حالی است که شاید آن مدل بخاری برای فضای کلاس مناسب نبود یا به هردلیلی نمی‌توانست نیازهای مددجویان را به صورت کامل برطرف کند. همکاری آگاپه و دیجی‌کالا، این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرده است. گفتنی است آگاپه هیچ منفعت مالی از این طرح ندارد و تمام مزایا برای نیازمندان در نظر گرفته شده است.

لینک کوتاه : https://ava.kheir.ir/?p=1502

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیریت تارنما منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.